• Anonym (Xyz)

Lån till bil?

Personligen hade jag aldrig gjort det. Nyare bilar sjunker dessutom som en gråsten i värde så jag har köpt bilar som är 3-5 år, med sparade pengar.

Men är det viktigt för dig och du inte har annat du vill /behöver lägga pengar på, bostad /fritid /nöje /whatever så är det ju värt det för dig. Det kan bara du svara på. Allt beror ju på vad man prioriterar.

• Anonym (Xyz)
    DessieHolmie skrev 2020-08-15 17:11:20 följande:

Bilen jag har idag är en V70 från 2005, gått snart 25k och den köpte jag utan lån

Bilen jag kollar på är en Volvo V90 med låga mil, dock begagnad.

Varför jag vill byta är främst för att jag vill ha en ny bil, men är även ute efter en diesel då dom är billigare i drift

DessieHolmie skrev 2020-08-16 12:15:06 följande:

Den är ju dyrare än den jag har nu, i alla fall under tiden jag har lån på den.

Men när den är avbetald och helt min egen, så skulle den inte bli jätte mycket dyrare än den jag har nu (om jag inte missat något i mina beräkningar)

Den blir billigare att tanka, men något dyrare i försäkring, där går det ungefär jämt ut.

Enligt biluppgifter så är skatten betydligt billigare på en V90.

Men tar gärna hjälp med beräkningar om någon kämmer sig manad till det

Hur har du räknat på värdeminskningen?
  • Anonym (Xyz)
    DessieHolmie skrev 2020-08-17 11:58:24 följande:

Vill även påminna om att jag ännu INTE bestämt mig angående detta eventuella köp, skapade tråden för att få andras perspektiv.

Så ber er att vänligen hålla fortsatt god ton.

Berätta gärna för och/eller nackdelar med ett sådant lån och håll frågorna kring det och undvika frågor om civilstatus eller dylikt.

Är själva lånet och min nuvarande bostads situation som är intressant

Nackdelar med ett sånt lån är att du måste vara jättenoga med att amortera lika snabbt som bilen sjunker i värde så att du inte står där med ett lån som inte motsvarar värdet som är kvar på bilen om något händer. Så du måste antagligen ha hög amortering. Sen är det antagligen ganska hög ränta.

Sen blir det väldigt konstigt om du inte räknar in värdeminskningen, särskilt på en så pass dyr bil. Värdeminskningen /mil är ju inte sällan den största posten på vad en bil kostar att köra.
  • Anonym (Xyz)
    DessieHolmie skrev 2020-08-19 16:49:58 följande:

Räknar inte bort värdeminskningen, men tänker bort den då jag planerar att ha bilen så pass länge att när det väl är dags att byta så kommer den ändå inte vara värd särskilt mycket, V90:n kommer vara bruksbil och då vill jag ha en bil jag är nöjd med så länge det bara går.

Hade det där emot varit en hobby bil så hade det spelat större roll för mig

Sen planerar jag att betala av lånet inom 1-1,5 år och räknar med att kunna amortera ganska mycket varje månad.

Men som sagt, inget är bestämt än och mycket kan hända tills nästa år

Men vill du inte ha koll på vad den kostar dig att köra?? Jag är inne på min 8e bil och har absolut kört bilar ?to the bitter end? - min förrförra Volvo hade gått 43.000 mil varav jag kört 30.000 - men jag vill absolut ha RÅKOLL på vad bilen kostar att köra - service, reparation, däck, värdeminskning, skatt, besiktning mm mm.

Jag kanske är kontrollfreak i dina ögon?? :)
Svar på tråden Lån till bil?