• Kråkungen

Hur länge ska man vänta på en faktura???

Hej alla!

Alltså, jag befinner mig i en högst märklig situation: I somras hade jag hantverkare hos mig som gjorde vid mitt badrum. Nu har det gått drygt en månad sen arbetet avslutades, men trots upprepade påminnelser från mig har jag inte fått nån faktura, eller öht vare sig hört eller sett röken av dem igen (om man nu kan höra röken av nån). Helskumt - vill de inte ha betalt för det arbete de gjort??

Nu undrar jag helt enkelt om det finns nån som vet om det finns några regler kring hur lång tid man har på sig att skicka faktura på ett jobb. Finns det nån bestämmelse som säger att om man inte skickat faktura inom en viss tid så har man inte längre rätt att kräva betalning? Nu kommer jag ju att betala oavsett när de skickar fakturan, men det hade varit bra att veta om det finns nån sån här regel, så att man kan sätta lite press på dem - typ säga att har jag inte fått en faktura från er innan det och det datumet så har jag rätt att slippa betala.

Tramsigt kanske, men jag vill bara ha den här utgiften betald och ur världen... Är alltså übertacksam om det finns nån som har lite koll här :)

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta på en faktura???
  • Kråkungen

Tusen tack för alla svar! Ja, det är väl bara att beväpna sig med tålamod då, som "Väntans tider" säger... Aja, värre saker kan man ju råka ut för :) 

Sven19 skrev 2020-09-03 12:56:32 följande:

Vad säger dom när du ringer och påminner?

De svarar inte när jag ringer...
    Anonym (Qwerty) skrev 2020-09-03 13:24:01 följande:

Se till att dokumentera att du har efterfrågat fakturan, spara mail eller fota sms.

Jag fick en faktura med påminnelseavgift (inte så hög, men ändå) efter ett halvår, också hantverksjobb.

Jag hade inte fått någon ordinarie faktura men dom hade minsann skickat den (papperspost).

Jadå, det har jag redan tänkt på, så jag har sparat alla mail och sms. Och jag har även varit tydlig med i mail och sms - att jag inte fått nån faktura - så de inte kan komma dragandes med det sen. Tack ändå för tips :)

Svar på tråden Hur länge ska man vänta på en faktura???