• QueenZorro

Syrebrist förlossningen

Hej! Jag är så orolig! I onsdags födde en nära släkting till mig en liten son. Allt såg bra ut in i det sista men av någon anledning andades inte barnet när det kom ut och man fick igång pojken först efter ca 10 minuter. Pojken behandlas nu med nedkylning under 72 timmar.

Har någon erfarenhet av detta och hur ser prognosen ut?

• Svar på tråden Syrebrist förlossningen
  • Solblomma30
    Jag är bara jag skrev 2020-09-05 17:18:40 följande:

Men lille skrutten då! Prognosen är tydligen 50% chans till överlevnad. www.hjarnfonden.se/barnhjarnan-akut-syrebrist/

Nej, det stämmer inte riktigt. Med nedkylning som behandling ökar chanserna för frisk överlevnad med 50% säger artikeln. Vad chansen för frisk överlevnad innan kylbehandling är beror ju på vad exakt som har hänt och hur stora skadorna är, men den specifika chansen för frisk överlevnad ökar alltså med 50% när barnet kyls ned.

Om man ska svara på din fråga TS så beror prognosen på i vilken utsträckning bebisen har skadats. Vissa barn får inga men alls, vissa avlider och sen finns det allt däremellan. Men kylbehandling ska ju vara väldigt bra så jag håller tummarna att det går bra för den lille killen!
  • Jag är bara jag
    Solblomma30 skrev 2020-09-05 18:47:19 följande:
    Nej, det stämmer inte riktigt. Med nedkylning som behandling ökar chanserna för frisk överlevnad med 50% säger artikeln. Vad chansen för frisk överlevnad innan kylbehandling är beror ju på vad exakt som har hänt och hur stora skadorna är, men den specifika chansen för frisk överlevnad ökar alltså med 50% när barnet kyls ned.

Om man ska svara på din fråga TS så beror prognosen på i vilken utsträckning bebisen har skadats. Vissa barn får inga men alls, vissa avlider och sen finns det allt däremellan. Men kylbehandling ska ju vara väldigt bra så jag håller tummarna att det går bra för den lille killen!
    Jamen, måste man skriva ut ALLT när man svarar på nåt numer?! INGEN vet hur det kommer gå för den här bebisen. Jag länkade till hjärnfonden som borde veta vad de pratar om. Sen får folk läsa själva. Nästa gång håller jag tyst. Svaren duger aldrig numer...
  • Vanessa89
    Jag är bara jag skrev 2020-09-05 19:30:20 följande:

Jamen, måste man skriva ut ALLT när man svarar på nåt numer?! INGEN vet hur det kommer gå för den här bebisen. Jag länkade till hjärnfonden som borde veta vad de pratar om. Sen får folk läsa själva. Nästa gång håller jag tyst. Svaren duger aldrig numer...

Du hade ju bevisligen fel så tacka istället för att din missvisande information blev rättad.
  • Seven Costanza

Solblomma ville väl bara påpeka att du förstått fel eller kanske läst för snabbt när du påstod att det var 50% chans till överlevnad. Att chansen blir 50% högre är inte samma sak som att chansen blir 50%. Exempel: om chansen är 20% (dvs en på fem överlever) men chansen ökar med 50% är chansen sedan 30%. Om chansen är 60% och ökar med 50% är chansen sedan 90%. Stor skillnad från att påstå att chansen ÄR 50%.
  • Solblomma30
    QueenZorro skrev 2020-09-05 20:35:55 följande:

Ingen som har någon solskenshistoria att dela med sig av?

Om du googlar på det finns det en massa solskenshistorier <3, (men tyvärr också en hel del sorgliga slut såklart). Men det är absolut inte så att det alltid är kört för en liten bebis som har drabbats av syrebrist vid förlossningen. Så försök att inte förlora hoppet även om det är svårt att inte tänka negativt i en sån här situation.
  • Solblomma30

Du hade misstolkat vad hjärnfonden skriver och ditt svar gav en missvisande bild av bebisens chanser till god hälsa och överlevnad. Hjärnfonden vet såklart vad de pratar om och jag tror förstås inte att du menar något illa, men det blev ju lite fel i ditt svar där. Ingen anledning att ta illa upp tycker jag :)
  • FideIi

Ts, jag har mött barn som i princip inte har fått några men alls tack vare kylbehandling. Nu var det ett tag sedan du skrev, men jag hoppas verkligen att allt går bra!

Svar på tråden Syrebrist förlossningen