• Krabaten87

Misslyckat hörselest efter födseln

Hej!

Mitt barn, en grabb som föddes 10 dagar övertiden, är i skrivande stund knappt 3 dagar gammalt och vi nu hemkomma från BB.

Allt har gått bra, utom OAE hörseltet där han blev kuggad på bägge öronen. Testet genomförde 30 h efter förlossningen, vid utskrivningen (ca 48 h) så gjorde man hörseltest 2-4 med samma negativa resultat.

Vi är helt i chock, varken jag eller min fru har någon i släkten som är döv. Vi har blivit remitterade till en öronläkare.

Kan verkligen fostervatten/vax verkligen resultera i att hörselkanalerna sätter igen bägge öronen?

Någon som känner igen säg ?

Tack på förhand.

En nybliven orolig förälder.

• Svar på tråden Misslyckat hörselest efter födseln
  • viseversa

men fick han resultat att han är döv eller har han enligt testet nersatt hörsel?

• Frenja07

Det är vanligt att de inte går igenom på bb. Försök ta det lugnt och ta inte ut någonting i förskott. / jobbar på bb

• Frenja07
    viseversa skrev 2020-09-13 18:23:47 följande:

men fick han resultat att han är döv eller har han enligt testet nersatt hörsel?

Det var bara oae. Om det verkligen är något fel på hörseln får audionomen avgöra.
  • feberkyss

Kanske lättare sagt än gjort, men försök att inte oroa er. Skulle er son vara döv så är det inget miserabelt liv som väntar honom bara av den anledningen. Jag rekommenderar er i sådana fall att se material från Sveriges Dövas Riksförbund samt Sveriges Dövas Ungdomsförbund kring teckenspråk och vad det innebär att vara döv. Ni kommer också bli erbjudna en utbildning i teckenspråk eftersom ni är hörande som fått ett dövt barn.

Det kan nog bli lite omtumlande för er och ta sin tid att smälta, men försök ändå finns glädjen att ni fått er son och att han är frisk.

• Ceciliaab

Jobbat på BB och det är väldigt vanligt att man inte kan göra testet så snart efter förlossningen pga vatten och fett. Det behöver inte vara nåt fel på hörseln!

• Solblomma30

Jag har läst en massa trådar här på Familjeliv där nyfödda inte har klarat hörseltest, både en två och tre gånger, men där de sen har haft perfekt hörsel vid test hos öronläkare. Så det verkar inte vara ovanligt att det blir så trots att allt är normalt, som du Ceciliaab skriver här ovanför :)

• Krabaten87

En liten uppdatering: Hade hörselscreening nu i veckan. OAE testet gick ej igenom på vänster/höger öra. Vilket var slående, sköterskan lugnade med att man skulle prova med ABR-test (hjärnstam) och denna gick igenom på vänster/höger öra

Lyckan är således stor!

• Frenja07
    Krabaten87 skrev 2020-09-30 07:50:53 följande:

En liten uppdatering: Hade hörselscreening nu i veckan. OAE testet gick ej igenom på vänster/höger öra. Vilket var slående, sköterskan lugnade med att man skulle prova med ABR-test (hjärnstam) och denna gick igenom på vänster/höger öra

Lyckan är således stor!

Va skönt att det gick igenom :)
Svar på tråden Misslyckat hörselest efter födseln