• Anonym (op)

Gabapentin

Den påminner om lyrica, vilken också ges mot ångest bland annat.

Den är väldigt beroendeframkallande (mer så lyrica, men även gabapentin) och svår att sluta med.

• Anonym (op)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-21 12:44:48 följande:
    Ja precis.

Jag har fick inte hört så många som använder den, därför jag efterfrågar erfarenheter här.
    Jag har haft både gabapentin och lyrica.

Lyrica för ångest och gabapentin för smärta. De är dock relativt lika, men blev mer påverkad av gabapentin än jag blev av lyrica, mer yr och dålig balans, så var tvungen att sluta med den.
  • Anonym (op)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-21 15:12:14 följande:
    Tyckte du lyrican hjälpte mot din ångest?
    Nej, men det hjälpte mot min sociala fobi till viss del.

Numera tar jag inga mediciner, går i en terapiform som inte tillåter det.
  • Anonym (op)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-21 15:26:43 följande:
    Hjälper terapin mot din ångest?
    Lite, men inte så mycket som jag egentligen behöver. Har dock inte gjort klart den.
  • Anonym (op)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-21 18:45:28 följande:
    Jag har gått i olika terapier i åratal och det har inte hjälpt nåt mot min ångest. Hoppas det funkar bättre för dig.
    Jag har konkret ångest pga trauma, så kanske finns det lite hopp. Jag har aldrig tidigare fått terapi, däremot massor av mediciner.
  • Anonym (op)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-21 19:04:22 följande:
    Ok.

För mig att terapin nästa gjort att jag mått sämre :(

Hoppas det funkar bättre för dig.
    Anonym (Maskrosen) skrev 2020-09-21 22:04:52 följande:
    Blev också sämre av terapi. Tyckte jag tappade kontakten med mig själv. Dessutom är mina relationer riktigt dåliga jämfört med innan.../:

Jag har mått sämre sedan jag började i terapi jag med, men jag hoppas det ska bli bättre om jag fortsätter. 

Vad var det för terapi ni gick?
  • Anonym (op)
    Anonym (Tuffa tider) skrev 2020-09-21 22:26:40 följande:

Heej.

Jag har ätit denna medecin i ca 2 år. Gått på maxdos (1200mg). Jag har ätit denna pga av en ryggskada och de menas att den ska döda lite nervsmärtor.

Att ta medecin mot ångest är ju mer att du lurar dig själv och får dig SJ att tro den ska lösa ditt psykiska mående. Finns ingen medecin som kommer få dig att må bra i själen. Den bollen måste du sparka själv. De är tufft,men de går??.

Men sedan finns de som aldrig blir av med ångesten. Jag har haft ångest sedan jag var barn, och snart har halva mitt liv passerat med en handikappande ångest. I bästa fall halva livet.
  • Anonym (op)
    Anonym (EMDR) skrev 2020-09-22 12:41:58 följande:
    EMDR funkar väldigt bra för trauma/PTSD och konkret ångest.
    Jag går PE-behandling just nu.

Jga har komplex ptsd egentligen, känns som nästan all behandling är fokuserat på att det bara finns ett enda trauma.
  • Anonym (op)
    Anonym (EMDR) skrev 2020-09-22 14:30:41 följande:
    Ja, de flesta behandlingar måste man ta ett trauma i taget. Jag har gjort EMDR i två år nu och har jobbat igenom många trauman, vi är på slutänden nu. Jag gick två gånger i veckan i början och nu en gång i veckan. Tycker att jag blivit av med mycket ångest och mina flashbacks är helt borta.
    Okej, min psykolog vill nu förflytta mig till en ny psykolog, vi har alltid bara kört ett enda trauma. Men jag får inga känslor inför det traumat. Känner mig helt avstängd hela tiden.
  • Anonym (op)
    Anonym (Q) skrev 2020-10-10 20:51:51 följande:
    Men om du utvecklar tolerans hur tänker du då? Man kan ju inte bara öka och öka och öka... vad gör man när man uppnått maxdos liksom?
    Då brukar man få stanna där. 

Detta är det största problemet med beroendeframkallande mediciner.

Jag KAN stanna på en normal dos på alla, men jag känner ju inte av någon effekt.
  • Anonym (op)
    Anonym (Lyrica) skrev 2020-10-11 00:49:09 följande:
    Det är samma som Lyrica Den har lägsta narkotikaklassningen så väldigt beroendeframkallande beror väl på hur man ser det.
    Nej de är inte samma substans. lyrica är pregabalin. 

Men de liknar varandra. 

De är VÄLDIGT beroendeframkallande, att de har den klassningen kan bero på att alla inte känner ett rus av dem. jag kan inte känna rus av någon av dem, och tror att den bara fungerar på det sättet för vissa människor.

Men som fd missbrukare av många andra substanser skulle jag lägga avgiftning med lyrica som svårare att sluta med än heroin eller jämförbart med.
  • Anonym (op)
    Anonym (C) skrev 2020-10-12 13:56:55 följande:

Gabapentin är inte vanebildande enligt min läkare. Det är inget narkotiskt preparat. Jag har ätit den i ett par, tre år och tycker inte att jag har fått nån ökad tolerans. Äter 3 x 300 mg per dygn.

Jag vet inte hur det skiljer sig med gabapentin och pregabalin (lyrica) bara att de är besläktade med varandra där lyrica allmänt är "värre".

Jag fick heller inte ökad tolerans på lyrica, bara abstinens två dagar från att jag slutade ta dem, varade i ca 3 veckor. 

Gabapentin behöver för det inte vara exakt samma. Fast det står i fass att den också är beroendeframkallande och att missbruk av den förekommer.
  • Anonym (op)
    Anonym (C) skrev 2020-10-12 13:56:55 följande:

Gabapentin är inte vanebildande enligt min läkare. Det är inget narkotiskt preparat. Jag har ätit den i ett par, tre år och tycker inte att jag har fått nån ökad tolerans. Äter 3 x 300 mg per dygn.

Fast enligt fass så är den det.
Svar på tråden Gabapentin