Gabapentin
Min läkare föreslog gabapentin mot ångest. Aldrig hört talas om denna medicin.
Någon som har erfarenhet av den?
Inga skräckhistorier tack.
Min läkare föreslog gabapentin mot ångest. Aldrig hört talas om denna medicin.
Någon som har erfarenhet av den?
Inga skräckhistorier tack.
Heej.
Jag har ätit denna medecin i ca 2 år. Gått på maxdos (1200mg). Jag har ätit denna pga av en ryggskada och de menas att den ska döda lite nervsmärtor.
Att ta medecin mot ångest är ju mer att du lurar dig själv och får dig SJ att tro den ska lösa ditt psykiska mående. Finns ingen medecin som kommer få dig att må bra i själen. Den bollen måste du sparka själv. De är tufft,men de går??.
Hur lång tid tog det innan du fick effekt?
Och varför ska du öka? Utvecklar man tolerans?
Du får effekt samma dag, men tar ca en timme innan det börjar verka.
Ja man utvecklar tolerans.
Jag har tagit den i några år (100mg morgon och kväll) Den har gett mig ett helt nytt liv, förr hade jag sån ångest att jag inte klarade av att gå ut varje dag nu får jag bara ångest när jag är stressad eller har gjort för mycket.
Jag har inga biverkningar, jag har hört vissa säga att de snabbt utvecklar en tolerans men jag har inte höjt dosen sedan insättningen.
Den påminner om lyrica, vilken också ges mot ångest bland annat.
Den är väldigt beroendeframkallande (mer så lyrica, men även gabapentin) och svår att sluta med.
Gabapentin är inte vanebildande enligt min läkare. Det är inget narkotiskt preparat. Jag har ätit den i ett par, tre år och tycker inte att jag har fått nån ökad tolerans. Äter 3 x 300 mg per dygn.
Gabapentin är inte vanebildande enligt min läkare. Det är inget narkotiskt preparat. Jag har ätit den i ett par, tre år och tycker inte att jag har fått nån ökad tolerans. Äter 3 x 300 mg per dygn.
Nån mer med erfarenhet av gabapentin mot ångest?
Nån mer med erfarenhet av gabapentin mot ångest?
Jag äter den mot ångest. Tycker även att den fungerar mot depression, men kan ju bero på att ångesten minskat.
Ja, du har ju skrivit förut att du äter den :)
Vilken dos tar du? Har du känt tolerans? Några biverkningar?
För mig du sa att du ev skulle höja? Varför?
Tusen tack för svar :)
600mg dag. Istället för 200,200,200 så blev det ändrat till 300 morgon och 300 eftermiddag.
Nej inga biverkningar, om man inte räknar in ett bättre humör och ork att göra saker.
Läkarna som vill höja eftersom dom försöker få bort ångesten och mig att fungera. Redan testat halva fass och gabapentinet är nog det dom satsar på nu när det funkar så bra och då kan andra mediciner exempelvis bensodiazepiner läggas på hyllan och inte behövas ta till med dom.
Hej,
Äter du ff Gabapentin?
Seriöst,känner mig lite vinglig/allmänpåverkad?.hur länge håller det i sig??
Tar även 2x100g och fick lite effekt den försvann efter nån dag,e det normalt?
Hur har det gått?