Inlägg från: Maria Maruschka |Visa alla inlägg
  • Maria Maruschka

Har någon fått barn UTAN föregående missfall?

Som tidigt förstagångsgravid, i den icke mest fertila ålder för det, har jag efter googling och faktasök börjat tro att jag helt enkelt inte kommer få behålla denna myra. Det framstår som att alla lyckade graviditeter föregås av ett, eller egentligen flera, missfall av olika slag.

Finns det några där ute som har fått fullgånget barn på första - kända- graviditeten?

Finns det någon som fått barn, är med barn eller försökt skaffa barn som ALDRIG haft missfall?

Bidra gärna med positiv statistik och erfarenheter! Jag vet att det praktiskt, faktiskt inte hjälper mig undvika missfall det minsta, man jag behöver NÅN form av hopp, för just nu är jag lite på botten. Säkert flera i samma situation :(

• Svar på tråden Har någon fått barn UTAN föregående missfall?
  • Maria Maruschka
    nnnnnnnn skrev 2020-09-21 17:58:23 följande:

Första barnet - blev gravid, fick barn, trodde att det är så det alltid är...

Vet massor av folk som aldrig fått ett enda missfall!

Det verkar något vanligare i min bekantskapskrets att man får missfall mellan första och andra barnet. Vet ej om det stämmer med statistiken, kanske är det en ren slump att jag råkar känna de som får missfall mellan barn 1 och barn 2. Annars verkar det rimligt att man kanske urlakas på spårämnen under graviditet 1 och lättare får missfall. De jag känner har testat magnesium+zink efter missfall och då blivit gravida och fått behålla graviditeten.

Lycka till!

Tack! Det är verkligen så svårt att hitta något hoppfullt därute så jättetack <3 Än så länge håller man det ju hemligt med, så stödet och peppet är lågt runt omkring :/
  • Maria Maruschka

Men åh tack alla <3

Jag förstår att man måste vara beredd på att missfall kan hända men det känns som att om jag ändå inte kan påverka det kan jag få vara glad och hoppas tills jag vet säkert (och det är så svårt när googla bara leder till skräckhistorier och negativ statistik).

• Maria Maruschka
    Litorina skrev 2020-09-21 18:27:27 följande:

Två barn. Inga missfall. Var 33 och 36 när de föddes.

Men vad härligt att höra :) Jag är 35 :D
  • Maria Maruschka

Alltså, ett jättetack till alla som skrivit svar <3

Ni är guld värda: jag känner äntligen ett uns hopp, något som inte funnits knappt alls på dessa 2 veckor med vetskap om myran. Det har varit så ledsamt att inte alls våga glädja sig åt något, egentligen, så underbart. Jag hoppas fler som sett statistik som jag hittar hit och känner hoppet växa - i takt med bebis :)

• Maria Maruschka
    Lisa says skrev 2020-09-22 08:31:15 följande:

37 år och inget missfall, är nu gravid för första gången med bf nu på lördag. Ingen i min familj har fått missfall. Man är så himla orolig i början och visst är det så att det kan hända, men det finns goda chanser att det går bra också! Så skönt när man väl vågar börja vara riktigt glad!

Tack, grattis och lycka till med bf =)
  • Maria Maruschka
    Favolosa skrev 2020-09-22 01:17:25 följande:

36 år, gravid i vecka 21 med mitt första barn. Jag har aldrig haft ett missfall. Men jag var också väldigt orolig i början och graviditeten och var nästan övertygad om att någon skulle gå fel. Först oroade jag mig för missfall, sen oroade jag mig för dåligt resultat på NIPT och den oroade jag mig för att något fel skulle upptäckas på RUL. Men allt har gått bra sedan en vecka tillbaka känner jag till och med hur min lilla kille sprattlar i magen

Hihi, ja jag hade inte ens kollat bortom att BLI gravid, vilket jag förväntade mig skulle bli väldigt svårt med tanke på min ålder, så fick en chock när jag började läsa om första trimestern efter min positiva sticka. Och jag antar att om jag kommer förbi denna nuvarande rädsla kommer mer skräckinjagande sitiationer och möjligheter! Orolig mamma från första spermien :P
  • Maria Maruschka
    Norrut skrev 2020-09-22 14:48:21 följande:

Hahahaha, jag dör! Igenkänningshumor på den :')

Minns hur nervös jag var för missfall den där första tiden. Blev gravid på första försöket och vågade inte tro att det kunde vara så enkelt... (Spoiler: Det var så enkelt.)

Haha :P Underbart!!

Alltså ni är alla för härliga, tack för ni sprider hopp och positivitet <3
  • Maria Maruschka
    Siass skrev 2020-09-22 17:28:51 följande:
    Tack för ditt svar Fjanten! Så mkt som kan hända...hur ska man ens kunna glädjas åt en tidig graviditet? (Fråga inte riktad specifikt till dig:)) Jag fick plus igår och att vänta in tills vecka 12 för att sedan kunna slappna av ngt könns som väldigt mgn veckor!

Precis, det var därför jag ville starta denna tråd, för när man googlar på "missfall" leder det ju mycket sällan till information om när missfall uteblir :(
    Och som sagt innan så ändrar detta ju inte utfallet av en graviditet men kanske gör veckorna lite mer utståeliga :D

Svar på tråden Har någon fått barn UTAN föregående missfall?