Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
För att det bedömts oetiskt.
I Sverige anses det vara oetiskt att vilja ge barnlösa ett barn. Jag tycker det är väldigt dumt, jag skulle jättegärna vilja vara surrogat. Tyvärr för både mig och barnlösa par så får jag inte det.
Jag tänker att det är dyrt eftersom det handlar om en främmande människas kropp, en kvinna som ska bära på någon annans barn i 9 månader och genomgå alla de risker som kommer med att vara gravid och föda barn. Hon ska genomgå en förlossning som inte är den mest behagliga upplevelsen.
Det är inte lagligt eftersom det finns risker och likheter med köp av kroppar på olika sätt. Det handlar om de etiska aspekterna.
Det kan också ha att göra med att föräldraskapet kan sägas vara tredelat i ett surrogatmödraskap.
Allt detta är mina spekulationer.
Du ser inte skillnaden med att själv bära barnet?
I vilka länder tillåts surrogatmamman behålla barnet om hon ändrar sig? Man kan ju säga att det är så det funkar i sverige iom att den som föder automatiskt blir mamma och sen själv får välja om hon vill adoptera bort barnet till den genetiska mamman.
Kan inte begripa varför skattepengar skulle gå till dessa saker. Klokt att inte tillåta det. För om man tillåter, dröjer det inte mer än ett par år, så kräver folk att det ska skattefinansieras.
Barn är ingen rättighet. Likaså det inte är en självklarhet att utnyttja en annan människas kropp för egoistiska syften. Likställs med att köpa en människa enligt mig och självklart ska det vara olagligt och ska det bli lagligt ska det vara sååå kostsamt att den kvinna som låter sin kropp genomgå detta ska få rejäl ersättning för det lång tid framöver.
att köpa en människas kropp för ens eget ego är ingen rättighet och kan man inte få barn själv får man skaffa hund då? Det är knappast folkbrist på jorden så köper inte det heller faktiskt. Tvärt okmj är det på tok för mycket människor som förstör denbna planet. Inga surugatmödrar ställer upp frivilligt. Det är fattiga kvinnir som inte har något annat val för att ge sina barn mat. Så det är också skitsnack. tack för mig.