Anonym (Ja) skrev 2020-10-08 17:56:20 följande:
Skulle det bli lagligt i Sverige så tror jag att man kommer se till att lösa säkerheten för kvinnorna rätt bra (hoppas jag)
Jag skulle kunna tänka mig exempelvis en klinik där frivilliga kvinnor anmäler sig som surrogater.
Ungefär som att gå att donera blod/sperma/ägg.
Individen/individerna som vill ha ett barn via surrogat kontaktar i sin ordning kliniken och får träffa en surrogat på plats.
Innan så tycker jag då att surrogaten i fråga ska ha fått träffa psykolog så hon är stabil. Samtalsterapi under graviditeten etc. Kvinnan ska inte få betalt. Däremot så ska kanske de som använder sig av surrogaten stå för kostnaden av nödvändig sjukvård och exempelvis inkomstbortfall om surrogaten skulle bli sjukskriven under graviditeten av någon anledning.
Sen går det att utveckla tanken mer än det kortfattade jag skrev.
Jo, i tanken låter det jättefint. Men en kvinna som riskerar att dödas av sin familj om hon har ett förhållande med fel man kan väl tvingas att skriva in sig i ett register likaväl. Sedan tror jag inte att det myllrar av frivilliga i Sverige så den kommersiella ?handeln? med barn skulle ändå behövas.