viseversa skrev 2020-10-07 19:08:37 följande:
ja det är samma sak som prostitution. Man köper och utnyttjar en annan människas kropp för sin eget ego. Tycler du ska läsa på lite själv. Se dokumentärer om detta hur bla fattiga kvinnir i indien utnyttjas för att föra andras barn. Du tänker bara på dig själv. Hoppas ALDRIG surrugat blir lagligt någonsinn. Och ja skaffa hund istället eller lev utan barn om du inte kan få barn genom din egen kropp. Det är den hårda sanningen. Det är inte andras ansvar att bära och föda dig ett barn ts.
.
Många kvinnor blir utnyttjade för surrogat och det är skamligt och fel. Det tycker nog alla, oavsett vart man står i denna fråga.
Men nu finns det kvinnor som själva vill ställa upp att bära andras barn. Det är ändå rätt känt vid detta lag. Vill man som kvinna ställa upp med sin kropp för att hjälpa en/flera barnlösa människor så är det upp till den kvinnan och jag personligen anser inte att det är en form av prostitution då en människa gör det frivilligt.
Nu brukar jag läsa dina inlägg och jag vet att du har barn, kommer dock inte ihåg hur många men du och jag (har barn) tillhör den lyckliga skara som kan bli gravida och föda våra barn. Vi kommer aldrig förstå hur ofrivilligt barnlösa känner sig och oavsett vad du tycker om saken så är surrogat lagligt i flera länder. Tyvärr blir många utnyttjade, men folk blir utnyttjade dagligen på alla möjliga sätt och vis. Oerhört tragiskt .
Tycker dock att dina ord är lite väl hårda mot en människa som kanske vill ha barn mer än livet själv. Så du får absolut ha din åsikt men från en mamma till en annan mamma - det gör ont i mitt hjärta att läsa att du tycker människan i fråga ska skaffa hund då hen inte kan få barn på eget bevåg. Skriv hellre ingenting om den saken men återigen - ha gärna din åsikt gällande surrogat.
Personligen är jag för om den bärande kvinnan i fråga vill av egen sak.
Och den kvinnan som bär ska heller inte dömas för sin sak.