• Anonym (G)

Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

mari123 skrev 2020-10-08 07:36:05 följande:

MEN "käre värld" inte är väl en graviditet en hotande dödsdom för en frisk kvinna?

50% av alla kvinnor som föder barn får så småningom framfall. 80% får en grad 2 bristning, Mao skador på muskler.

Detta är Sveriges siffror alltså.

Visst. Kanske inte så många som dör, men det sker och både graviditet ocj förlossning är en oerhörd påfrestning för kroppen
  • Anonym (G)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 09:58:08 följande:

Jag säger inte att det blir lätt att anordna utan jag säger bara att jag personligen tror möjligheten finns att utveckla en sådan klinik där åtgärder för alla de punkter du nämner finns. En säkerhet för både den blivande föräldern/föräldrarna samt kvinnan som bär barnet.

Jag kan låta väldigt optimistisk till detta men flera av de punkter du nämner kan ju även drabba par som får barn själva. Exempelvis gällande separation och där ens partner dör. Hur hanterar man allt då även om man har fått barn på eget sätt?

Vill den bärande kvinnan göra abort av någon anledning så ska det finnas en plan innan hon blir gravid hur det går till väga och vad som sker.

Precis som vid adoption så ska man förberedas på eventuella fosterskador/handikapp. Och skulle barnet födas med handikapp eller fosterskador så är det (enligt mig om sådana kliniker skulle öppnas i en avlägsen framtid) föräldrarnas uppgift att ta hand om barnet då det är föräldrarna/föräldern som använder sig av en surrogat.

Hade mamman i fråga själv burit barnet utan att använda sig av en surrogat så hade hon väl inte lämnat bort barnet (förhoppningsvis) och då ska man inte heller göra det vid användning av surrogat.

Surrogaten ska inte kunna ångra sig och hon får heller inte behålla barnet då hon medvetet har anmält sig till att bära någon annans barn. Därav riktlinjer och samtalsterapi flera månader innan hon ska bara någons barn och samt under tiden och efter graviditet.

Den bärande kvinnan ska vara väl medveten om skador under och efter graviditet, därav samrådande och regelbunden träff med läkare. Hon ska även få vård och ersättning precis som vilken kvinna som helst som får skador vid graviditet.

Man ska inte använda sig av släkting/vän eller annan närstående utan tanke med dessa kliniker skulle då vara att du som kvinna går och anmäler dig ideellt och träffar sedan den blivande föräldern/föräldrarna som du är helt okänd med.

Du som bärande kvinna ska heller inte få pengar för att du ställer upp frivillig av egen vilja men däremot så ska all nödvändig vård under och efter graviditet vara gratis och om kvinnan blir sjuktalen så ska hon få ersättning för inkomstbortfall så hon klarar sig ekonomiskt utan problem. Efter förlossningen så ska hon få den återhämtning hon behöver innan hon går tillbaka till sitt jobb och hon ska få ersättning tills hon är kapabel till att börja jobba.

Jahadu. Så en kvinna som ställt upp på att föda någon annans barn ska precis som alla andra få noll kronor i ersättning för en bristning av grad två, som kan ge men för livet, eller fjösiga 3000 kronor för en skada av grad tre eller fyra? Som också kan ge men för livet? Det är vad kvinnors utinläckage, avföringsläckage, smärta i bäckenbotten, oförmåga att över huvud taget kunna ha sex. Framfall som gör att man inte kan röra sig och idrotta som tidigare är värt idag.

Eftersom inte vanliga gravida kvinnor upplyses ordentligt om riskerna så tror jag knappast att en surrogatmamma heller skulle bli det. Och ersättning för skador är som sagt skrattretande
Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?