• Anonym (q)

Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

Anonym (-) skrev 2020-10-07 16:11:20 följande:
    Hade du sagt likadant om det var du som inte kunde få barn? Anser du inte att IVF ska skattefinansieras heller?

Hoppar in och svarar detta. Ja, surrogatmödraskap är jävligt komplicerat etiskt och jag tvivlar starkt på att jag vill att pågående försök när det gäller detta ska bli mer standard. Lätt att det skapar grupptryck inom familj om att man ska bära sin syskons barn och osäkerheten med att surron skulle behålla barnet...

Att välja surrogat utomlands är helt uppåt väggarna etiskt. Jag kan inte få barn så men aldrig att jag skulle välja den vägen.

• Anonym (q)
    Anonym (Troligen inte) skrev 2020-10-08 23:07:34 följande:
    Jag hittar bara källa om en död donator. Du får gärna länka källa. 

Om du tänker livmodertransplantation så är de flesta i Sverige utförda med levande donator vilket inte bör vara svårt att hitta fakta om. Vanligtvis personens egen mamma som donerat så nej inga pengar har bytt händer heller.

Vincent (finns även med på ett Skavlan-avsnitt): www.svt.se/nyheter/inrikes/malin-ar-forsta-kvinnan-som-fott-barn-med-transplanterad-livmoder

C-D:

www.expressen.se/amelia/halsa/lolita-38-jag-fick-min-systers-livmoder/

• Anonym (q)

Jag har svårt att se att de som är emot surrogatmödraskap utomlands kommer att plötsligt vara för surrogatmödraskap i Sverige. Vissa absolut men de flesta som jag pratat med står med hur svårt det är rent etiskt och att det är väldigt svårt att genomföra praktiskt utan att någon tar skada.

Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?