Inlägg från: Anonym (Troligen inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Troligen inte)

Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

Finns det någon av dem som förespråkar FÖR surrogatmödraskap som själva skulle kunna göra detta utan ersättning? 

• Anonym (Troligen inte)
    Anonym (Bakåtsträvare) skrev 2020-10-08 18:45:08 följande:
    Ja, det var en levsnde svensk kvinna som donerade. Liksom att surrogat föreslås bli tillåtet på altruistisk basis var detta med livmoderdonationen detsamma. Så, dubbelmoralen i detta fall är tydlig. Dessutom: de som bryr sig om fattiga kvinnor i korrupta länder bör lobba starkt för att tillåta surrogat i Sverige eftersom vi här har mycket mer kontroller och sociala skyddsnät. Exemplet någon gav om att pandemin gjorde att barn i andra länder inte skulle nås av sina föräldrar- faller om både barn o föräldrar finns i Sverige. Alla som försöker lobba mot surrogat lobbar istället för surrogat i Sverige. Här kan både barn, föräldrar o surrogatmammor få en trygg o säker vård.
    Jag hittar bara källa om en död donator. Du får gärna länka källa. 
  • Anonym (Troligen inte)

Och för att svara ts. För att ivf handlar om din kropp. Inte om en annan människas kropp. 

• Anonym (Troligen inte)

En till fråga. Skulle alla prosurrogat hurra om deras syster, mamma, bästa vän ville vara surrogater? Inga funderingar om säkerhet, hälsa, ekonomi eller annat? Att din mamma vill vara surrogat till okända Vilda och Gideon är helt ok? och om vi tänker att det är pengar inblandat. Skulle det vara helt ok om din mamma fick säg, 30 000.-? 

• Anonym (Troligen inte)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 10:34:37 följande:
    Jag tycker inte att den bärande kvinnan ska få behålla barnet om hon ångrar sig, nej. Tanken med dessa kliniker och ett skyddsnät skulle vara att hon medvetet vet vad hon ger sig in i och vad det hela går ut på. Jag ser det inte som att barnet rycka ut ur hennes händer utan jag ser det som att här är en kvinna som ställer upp för någon annan och har under lång tid blivit förberedd på vad det är som ska ske innan hon ens blir gravid.

Det ska inte vara familjeband eller en relation till surrogaten. Det ska vara en okänd människa som du aldrig har träffat i ditt liv.

Du och jag kanske inte kan tänka oss eller se setboll det sättet som en surogat gör, men å andra sidan så kanske inte du och jag skulle ställa upp påbudet heller.

Det finns väldigt många kvinnor som vill hjälpa andra och ställa upp för barnlösa. Och jag tror att skulle dessa kliniker finnas så skulle dessa kvinnor som vill hjälpa till lättare kunna göra det och efterfrågan av en släkting/vän skulle minska.
    Fast ingen vet ju hur det är att ha ett barn i sin kropp förrän man faktiskt har det. 
  • Anonym (Troligen inte)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 10:34:37 följande:
    Jag tycker inte att den bärande kvinnan ska få behålla barnet om hon ångrar sig, nej. Tanken med dessa kliniker och ett skyddsnät skulle vara att hon medvetet vet vad hon ger sig in i och vad det hela går ut på. Jag ser det inte som att barnet rycka ut ur hennes händer utan jag ser det som att här är en kvinna som ställer upp för någon annan och har under lång tid blivit förberedd på vad det är som ska ske innan hon ens blir gravid.

Det ska inte vara familjeband eller en relation till surrogaten. Det ska vara en okänd människa som du aldrig har träffat i ditt liv.

Du och jag kanske inte kan tänka oss eller se setboll det sättet som en surogat gör, men å andra sidan så kanske inte du och jag skulle ställa upp påbudet heller.

Det finns väldigt många kvinnor som vill hjälpa andra och ställa upp för barnlösa. Och jag tror att skulle dessa kliniker finnas så skulle dessa kvinnor som vill hjälpa till lättare kunna göra det och efterfrågan av en släkting/vän skulle minska.
    Vi kan kalla den bärande kvinnan Maria. Så du tycker inte Maria ska få behålla barnet som hon har i SIN kropp? Det spelar ingen roll om Maria är okänd för familjem hon är ändå en människa. En kvinna som kanske har barn, make och annan familj. Hon är INTE surrogaten. Hon är en f*cking kvinna med ett namn och ett liv. 
Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?