• Ynne29

Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

Anonym (Troligen inte) skrev 2020-10-09 00:04:02 följande:

En till fråga. Skulle alla prosurrogat hurra om deras syster, mamma, bästa vän ville vara surrogater? Inga funderingar om säkerhet, hälsa, ekonomi eller annat? Att din mamma vill vara surrogat till okända Vilda och Gideon är helt ok? och om vi tänker att det är pengar inblandat. Skulle det vara helt ok om din mamma fick säg, 30 000.-? 

För det första skulle jag absolut kunna tänka mig att vara surrogat åt någon familjemedlem eller nära släkt/vän. Jag skulle vilja ha så mycket betalt att jag inte går back ekonomiskt om jag tex behöver ta ledigt från jobb, extra resor och sjukhusbesök. Och om någon av mina familjenedlemmar/släkt skulle vilja vara surrogat till annan familjemedlem skulle jag förstå det med. Jag är för surrogat i Sverige eftersom det då blir reglerat, säkert och tryggt till skillnad från surrogat utomlands i fattigare länder.
  • Ynne29
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-08 19:08:28 följande:

Jag har sett min fru gå igenom graviditeter och förlossningar. Hur brösten läckt mjölk flera veckor innan förlossningen om någon bebis skrek i affären. Starka emotionella och hormonella reaktioner. Jämför du det med att runka i en kopp?

Halmdocka. Tex äggdonation och adoption innefattar mycket såväl fysiska som psykiska risker. Är du för eller emot äggdonation o adoption? Isåfall (om du är för äd o adoption) blir det dubbelmoral om du samtidigt är emot surrogat. Riskfyllt för kvinnor med tex adoption, du borde då strida för kvinnors reproduktiva rättigheter i alla länder istället för att gynna en adoptionsindustri som utnyttjar utsatta kvinnor och hindrar dem att behålla sina barn.
Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?