• Anonym (-)

Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.

• Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Bakåtsträvare) skrev 2020-10-08 18:39:18 följande:
    Hur kan du garantera att den som donerar spermier/ägg gör det 100% frivilligt? Hur kan du garantera att ivf är 100% frivilligt från båda parter? Hur kan du garantera att något är 100% frivilligt? Eller ska vi kanske lita på att vuxna människor i Sverige gör egna val? Om man vill undvika att utländska kvinnor i fattiga länder utnyttjas bör surrogat i Sverige tillåtas omgående. Här har vi bättre sociala skyddsnät och mer kontroll. De som bryr sig om fattiga kvinnor i korrupta länder bör lobba för att surrogat blir tillåtet i Sverige.
    Jag har sett min fru gå igenom graviditeter och förlossningar. Hur brösten läckt mjölk flera veckor innan förlossningen om någon bebis skrek i affären. Starka emotionella och hormonella reaktioner. Jämför du det med att runka i en kopp?
  • Anonym (G)
    mari123 skrev 2020-10-08 07:36:05 följande:

MEN "käre värld" inte är väl en graviditet en hotande dödsdom för en frisk kvinna?

50% av alla kvinnor som föder barn får så småningom framfall. 80% får en grad 2 bristning, Mao skador på muskler.

Detta är Sveriges siffror alltså.

Visst. Kanske inte så många som dör, men det sker och både graviditet ocj förlossning är en oerhörd påfrestning för kroppen
  • Anonym (Vind)
    Anonym (-) skrev 2020-10-07 15:12:01 följande:

Instämmer att det är dumt att det inte är lagligt. De som är surrogat utomlands har dessutom rättigheter, det måste ske av egen vilja och surrogatmamman har rätt att behålla barnet som sitt ifall hon ångrar sig och inte vill lämna ifrån sig barnet efter födseln. Samma regler borde ju gälla i Sverige, då ser jag inga problem med det.

Ok,TS, du ser inga problem? Låt mig då ställa några frågor:

Du skriver att surrogatmamman skulle ha rätt att behålla barnet hon bär. Hur många par tror du skulle vara intresserade av att anlita en surrogatmamma under de premisserna? Även om parets ägg och spermier använts skulle de alltså kunna vara tvungna att dela föräldraskapet med surrogatmamman. Kvinnan i paret skulle inte ha rätt till vårdnad om barnet vid en separation från mannen (eftersom det är mannen som stått för spermierna och kvinnan som burit barnet som ses som föräldrar enligt lagen).

Dessutom, vem har rätt att bestämma om en graviditet skulle avbrytas? Om barnet visar sig ha något handikapp, ska parets åsikt då trumfa surrogatmammans och tvinga henne till abort fast hon själv kanske känner att det strider mot hennes etik, eller skall föräldrarna tvingas ta hand om barnet ändå?

Ska den gravida kvinnan ha rätt att ta ut föräldradagar innan förlossningen (svårt att bli sjukskriven i slutet av en graviditet bara pga att det är tungt de sista veckorna) även om paret som skall ta hand om barnet vill spara alla dagar för att kunna maxa tiden med babyn?

Och om något händer med parets förhållande och de helt enkelt inte vill ha barn längre, skall surrogatmamman då tvingas att ta hand om barnet eftersom hon står som biologisk förälder?
  • Anonym (Troligen inte)

Finns det någon av dem som förespråkar FÖR surrogatmödraskap som själva skulle kunna göra detta utan ersättning? 

• Anonym (Troligen inte)
    Anonym (Bakåtsträvare) skrev 2020-10-08 18:45:08 följande:
    Ja, det var en levsnde svensk kvinna som donerade. Liksom att surrogat föreslås bli tillåtet på altruistisk basis var detta med livmoderdonationen detsamma. Så, dubbelmoralen i detta fall är tydlig. Dessutom: de som bryr sig om fattiga kvinnor i korrupta länder bör lobba starkt för att tillåta surrogat i Sverige eftersom vi här har mycket mer kontroller och sociala skyddsnät. Exemplet någon gav om att pandemin gjorde att barn i andra länder inte skulle nås av sina föräldrar- faller om både barn o föräldrar finns i Sverige. Alla som försöker lobba mot surrogat lobbar istället för surrogat i Sverige. Här kan både barn, föräldrar o surrogatmammor få en trygg o säker vård.
    Jag hittar bara källa om en död donator. Du får gärna länka källa. 
  • Anonym (Troligen inte)

Och för att svara ts. För att ivf handlar om din kropp. Inte om en annan människas kropp. 

• Anonym (q)
    Anonym (Troligen inte) skrev 2020-10-08 23:07:34 följande:
    Jag hittar bara källa om en död donator. Du får gärna länka källa. 

Om du tänker livmodertransplantation så är de flesta i Sverige utförda med levande donator vilket inte bör vara svårt att hitta fakta om. Vanligtvis personens egen mamma som donerat så nej inga pengar har bytt händer heller.

Vincent (finns även med på ett Skavlan-avsnitt): www.svt.se/nyheter/inrikes/malin-ar-forsta-kvinnan-som-fott-barn-med-transplanterad-livmoder

C-D:

www.expressen.se/amelia/halsa/lolita-38-jag-fick-min-systers-livmoder/

• Anonym (q)

Jag har svårt att se att de som är emot surrogatmödraskap utomlands kommer att plötsligt vara för surrogatmödraskap i Sverige. Vissa absolut men de flesta som jag pratat med står med hur svårt det är rent etiskt och att det är väldigt svårt att genomföra praktiskt utan att någon tar skada.

• Anonym (Troligen inte)

En till fråga. Skulle alla prosurrogat hurra om deras syster, mamma, bästa vän ville vara surrogater? Inga funderingar om säkerhet, hälsa, ekonomi eller annat? Att din mamma vill vara surrogat till okända Vilda och Gideon är helt ok? och om vi tänker att det är pengar inblandat. Skulle det vara helt ok om din mamma fick säg, 30 000.-? 

• Ynne29
    Anonym (Troligen inte) skrev 2020-10-09 00:04:02 följande:

En till fråga. Skulle alla prosurrogat hurra om deras syster, mamma, bästa vän ville vara surrogater? Inga funderingar om säkerhet, hälsa, ekonomi eller annat? Att din mamma vill vara surrogat till okända Vilda och Gideon är helt ok? och om vi tänker att det är pengar inblandat. Skulle det vara helt ok om din mamma fick säg, 30 000.-? 

För det första skulle jag absolut kunna tänka mig att vara surrogat åt någon familjemedlem eller nära släkt/vän. Jag skulle vilja ha så mycket betalt att jag inte går back ekonomiskt om jag tex behöver ta ledigt från jobb, extra resor och sjukhusbesök. Och om någon av mina familjenedlemmar/släkt skulle vilja vara surrogat till annan familjemedlem skulle jag förstå det med. Jag är för surrogat i Sverige eftersom det då blir reglerat, säkert och tryggt till skillnad från surrogat utomlands i fattigare länder.
Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?