Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
MEN "käre värld" inte är väl en graviditet en hotande dödsdom för en frisk kvinna?
Instämmer att det är dumt att det inte är lagligt. De som är surrogat utomlands har dessutom rättigheter, det måste ske av egen vilja och surrogatmamman har rätt att behålla barnet som sitt ifall hon ångrar sig och inte vill lämna ifrån sig barnet efter födseln. Samma regler borde ju gälla i Sverige, då ser jag inga problem med det.
Finns det någon av dem som förespråkar FÖR surrogatmödraskap som själva skulle kunna göra detta utan ersättning?
Och för att svara ts. För att ivf handlar om din kropp. Inte om en annan människas kropp.
Om du tänker livmodertransplantation så är de flesta i Sverige utförda med levande donator vilket inte bör vara svårt att hitta fakta om. Vanligtvis personens egen mamma som donerat så nej inga pengar har bytt händer heller.
Vincent (finns även med på ett Skavlan-avsnitt): www.svt.se/nyheter/inrikes/malin-ar-forsta-kvinnan-som-fott-barn-med-transplanterad-livmoder
C-D:
www.expressen.se/amelia/halsa/lolita-38-jag-fick-min-systers-livmoder/
Jag har svårt att se att de som är emot surrogatmödraskap utomlands kommer att plötsligt vara för surrogatmödraskap i Sverige. Vissa absolut men de flesta som jag pratat med står med hur svårt det är rent etiskt och att det är väldigt svårt att genomföra praktiskt utan att någon tar skada.
En till fråga. Skulle alla prosurrogat hurra om deras syster, mamma, bästa vän ville vara surrogater? Inga funderingar om säkerhet, hälsa, ekonomi eller annat? Att din mamma vill vara surrogat till okända Vilda och Gideon är helt ok? och om vi tänker att det är pengar inblandat. Skulle det vara helt ok om din mamma fick säg, 30 000.-?
En till fråga. Skulle alla prosurrogat hurra om deras syster, mamma, bästa vän ville vara surrogater? Inga funderingar om säkerhet, hälsa, ekonomi eller annat? Att din mamma vill vara surrogat till okända Vilda och Gideon är helt ok? och om vi tänker att det är pengar inblandat. Skulle det vara helt ok om din mamma fick säg, 30 000.-?