• Bluebe

Kvällsrutin 2,5 månads bebis?

Kan man införa en kvällsrutin till en 2,5 månads bebis? Alla mammor som jag pratar med säger att de börjar införa kvällsrutiner när deras bebisar är så små, men jag känner att det är lite svårt då min bebis oftast är så ledsen och gnällig när det närmar sig kvällen och det enda sättet att lägga honom är genom att vagga honom i famnen. Jag vill ju gärna få in en mysig rutin med bad, läsa bok och kvällsmys innan läggdags men tycker det är så svårt nu.

När började ni med att införa kvällsrutiner till er bebis? Hur lång tid tog det för er bebis att förstå att det är dags att sova när man börjar med rutinen inför kvällen?

• Svar på tråden Kvällsrutin 2,5 månads bebis?
  • Anonym (Mymlan)

Jag började med att sätta på klassisk musik och dämpa belysningen en stund före läggdags. Det har jag för mig var runt två-tre månader. Sedan plockade jag in fler moment ju äldre dottern blev.

• Solblomma30

Här hemma har vi aldrig haft någon direkt nattningsrutin mer än tandborstning och ibland saga. Det har vi börjat med när tänderna har kommit, första barnet vid 6 månader, de andra barnen runt 10 månader. Innan dess har jag ammat dem till sömns eller legat bredvid med en flaska ersättning eller välling när de har verkat trötta. Det varierar ju beroende på årstid (senare ljusa sommarkvällarna och tidigare mörka vintrar). Våra barn sover bra tycker jag, trots att vi inte har börjat så tidigt :)

• syntharen

I den åldern hade jag ingen kvällsrutin. Barnen fick vara med oss i soffan, ammades mest hela tiden och sedan följde dom med mig när jag skulle gå och lägga mig. Det var nog först runt 8-12 månader som vi började införa nån slags nattningsrutin.

• Kexsmula

Nej, i den åldern är det lönlöst att försöka införa någon slags kvällsrutin. En sån liten bebis förstår inte skillnaden mellan natt och dag och har ofta perioder då de är gnälliga på kvällen och man får då som mamma eller pappa bita i det sura äpplet och vara vaken med bebisen och mata, leka och mysa tills den blir trött och går att lägga. Med första hade vi lyxen att båda var hemma första halvåret (som är det svåraste för många) och kunde således avlösa varandra att en tog nätterna och en annan morgonen eller så var vi vakna varannan natt. Med första var pappan hemma bara den första månaden och då var jag efter det tvungen att ta alla nätter själv plus gå upp när vår busiga 2,5 åring vaknade trots att jag var dödströttt och som en zombie som levde på Monsterdryck varje dag för att öht klara av att vara någorlunda människa. Men då tog pappan bebisen på helgerna istället och särskilt helgmorgnar så att jag fick sova länge och vila ut. Ibland jobbade han dock helgerna också och då höll jag på att krevera när det var som tuffast. Nu är dock yngsta 8-månader och sover hela nätter (oftast) och det är så skönt!

• Kexsmula

Med andra var pappan hemma första månaden bara, skulle det förstås stå.

Svar på tråden Kvällsrutin 2,5 månads bebis?