• Anonym (ooo)

Vårdnad utan ansvar

Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 13:29:24 följande:

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

Men då ska han väl inte ha vårdnad? Vårdnad är ju just = att kunna att sitt föräldraansvar. 

Umgänge kan han ha ändå. Eftersom han säger själv att han inte kan ta ansvar just nu så måste du ha enskild vårdnad, för då kan du ensam bestämma över när/hur barnet ska träffa sin pappa. Har ni gemensam och han mår dåligt och inte är i skick att fatta hur dålig han är och då vill träffa barnet, blir det mycket svårare för dig att säga nej. 

Det är väl bara att säga att du har enskild vårdnad nu, och skulle han bli frisk framöver, då kan ni ta upp frågan till diskussion då. Han måste först bevisa att han kan ta föräldraansvar innan han kan få vårdnad. Blir ju bakvänt om man gör tvärtom, tycker jag. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 15:03:24 följande:

Tack för svar. Går i samma tankar men tvekar så fort jag pratar med honom. Men magkänslan säger nej nej nej....

Och det är ju inte bråttom heller! Låt honom inte påverka dig så att du skriver under utan att verkligen känna den magkänslan istället, att det är rätt med gemensam. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 15:22:26 följande:
    Han säger Att han kommer känna sig mer som en pappa om han står som vårdnadshavare men han har varit här 33 h på 5 månader... tycker att han får visa engagemang först innan jag vågar skriva på gemensam..
    Det är bara bullshit, naturligtvis. man känner sig inte mer som pappa pga ett papper!  Han har ju själv sagt att han inte klarar av ansvar just nu så det finns inget att diskutera. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Ja men låt honom göra det. Det tar lång tid med en rättsprocess, jag vet. Min man var i process med sitt ex och det tog dryga 1,5 år. En kompis är det nu och det har pågått ca ett år och är inte alls färdigt. Tingsrätterna har kö.

Han ska för det första hitta en advokat som vill åta sig fallet, det kan ta ett par månader att ens hitta en. Sedan ska allt utredas, och du själv då skaffar ett ombud också. Då kommer ju du tala om varför du inte önskar gemensam vårdnad (eftersom han själv sagt att han inte kan hantera ansvaret så blir det enkelt att förklara). Din advokat kommer troligen föreslå att han måste visa att han kan ta ansvar, innan man ens ska överväga gemensam vårdnad. så, på det viset tar en process oerhört lång tid. Var inte rädd för detta. 

Oavsett hur det går så hinner du använda slut på föräldradagarna, innan rätten malt färdigt. 
  • Anonym (ooo)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:28:21 följande:

Jag tänker att en pappa är lika viktig som en mamma. Det är BÅDAS barn. Kvinnor har en tendens att tala om "MINA barn"! Pappan mår dåligt just nu MEN han är medveten om det och förhoppningsvis blir han bättre? Jag HOPPAS pappan kämpar.

Ja han ska kämpa, men inte för gemensam vårdnad. Pappan SJÄLV har ju sagt att han inte kan ta ansvar för att han mår så psykiskt dåligt! 
    Att då bråka om att stå på ett papper som de facto betyder att man SKA ta ansvar är verkligen idiotiskt av honom. 

Han ska först kämpa för att se till att må bättre i sig själv, så att han sen kan vara en bra pappa - då kan de diskutera att skriva på gemensam vårdnad. 

Du verkar mest reagera med känslan här. Vi som kanske vet lite mer om sådana här saker kanske kan tänka mer logiskt. 

Det här handlar inte om vilket kön föräldern har - en förälder som mår så dåligt att den inte kan ta ansvar, kan ju inte göra det. 
  • Anonym (ooo)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:52:56 följande:

Drar mig ur nu innan jag blir för känslig

ja fly nu när du inser att din första kommentar var lite förhastad Drömmer
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 08:13:17 följande:

Tack snälla för alla råd, peppningaroch tips. Ska läsa igenom hela tråden igen..

Han vill inte ha varken varannan vecka eller vara föräldraledig, så jag har ju räknat med att vara helt själv och kommer få ta allt vab etc.

Hans psykiska mående har kommit senaste månaderna och han kan nu inte ha sina andra barn som han har varannan vecka.

Jag sparar allt och skrivit upp varenda umgänge det är därför jag har koll på att det är 33 h på snart 5 månader och det jobbiga är att det är vi som anpassat oss till honom varje gång och så är han är en timme på fika.m

Usch nu känns det som jag svamlar iväg..

Så det finns andra barn som han inte kan ha hand om? Ja då blir det ju ännu mer tydligt att han inte ska ha vårdnad om denna nya lilla. 
    Kan det vara därför han "tjatar" på dig, för att han känner att han tappar kontrollen kring de äldre? Helt ologiskt men hans känsla kanske är sådan. Men det betyder verkligen inte att du ska gå med på något. Han kan kriga i rätten bäst han vill (vilket han inte kommer orka om han mår så dåligt just nu) 
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar