• Anonym (Mamma)

Vårdnad utan ansvar

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

• Svar på tråden Vårdnad utan ansvar
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Det kan han göra. Det är inget att vara rädd för. En sådan process tar tid och om inte annat har du vunnit massa månader.
  • Anonym (Famrätt.)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:39:46 följande:

Så tänker du. Jag är "allergisk" mot kvinnor som vill stänga ute en pappa.

Nu är det ju inte det TS gör. Jag uppfattar att hon önskar att pappa skulle träffa sitt barn oftare men att han själv väljer bort det. Om man mår så dåligt psykiskt att man inte fungerar som förälder, vilket denna pappa själv sagt, så är det inte läge att vata vårdnadshavare. Det kan man bli sedan nör man fungerar igen.
  • Fiona M

Vem, mer än du, har pratat om att stänga ute nån?
  • Anonym (Linn)

På vilket sätt tycker du att TS stänger pappan ute? Jag hittar inte något som verkar tyda på att TS vägrar pappan att träffa sitt barn.

Däremot verkar ju inte pappan så jättesugen på att ta ansvar. Han har träffat barnet mindre än en arbetsvecka på flera månader. Han säger själv att han inte kan ta något ansvar nu. I nästa andetag propsar han på gemensam vårdnad och att driva det till rätten om det inte blir så.

Om han får gemensam vårdnad får han hälften av föräldradagarna, kan han vara ledig med barnet innan det börjar dagis? För om han "tar " TS dagar så måste hon ju gå tillbaka tidigare till jobbet. Kan han då ta sitt föräldraansvar och vara ledig med barnet?

Han säger ju själv att han inte kan det.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Ja men låt honom göra det. Det tar lång tid med en rättsprocess, jag vet. Min man var i process med sitt ex och det tog dryga 1,5 år. En kompis är det nu och det har pågått ca ett år och är inte alls färdigt. Tingsrätterna har kö.

Han ska för det första hitta en advokat som vill åta sig fallet, det kan ta ett par månader att ens hitta en. Sedan ska allt utredas, och du själv då skaffar ett ombud också. Då kommer ju du tala om varför du inte önskar gemensam vårdnad (eftersom han själv sagt att han inte kan hantera ansvaret så blir det enkelt att förklara). Din advokat kommer troligen föreslå att han måste visa att han kan ta ansvar, innan man ens ska överväga gemensam vårdnad. så, på det viset tar en process oerhört lång tid. Var inte rädd för detta. 

Oavsett hur det går så hinner du använda slut på föräldradagarna, innan rätten malt färdigt. 
  • Anonym (ooo)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:28:21 följande:

Jag tänker att en pappa är lika viktig som en mamma. Det är BÅDAS barn. Kvinnor har en tendens att tala om "MINA barn"! Pappan mår dåligt just nu MEN han är medveten om det och förhoppningsvis blir han bättre? Jag HOPPAS pappan kämpar.

Ja han ska kämpa, men inte för gemensam vårdnad. Pappan SJÄLV har ju sagt att han inte kan ta ansvar för att han mår så psykiskt dåligt! 
    Att då bråka om att stå på ett papper som de facto betyder att man SKA ta ansvar är verkligen idiotiskt av honom. 

Han ska först kämpa för att se till att må bättre i sig själv, så att han sen kan vara en bra pappa - då kan de diskutera att skriva på gemensam vårdnad. 

Du verkar mest reagera med känslan här. Vi som kanske vet lite mer om sådana här saker kanske kan tänka mer logiskt. 

Det här handlar inte om vilket kön föräldern har - en förälder som mår så dåligt att den inte kan ta ansvar, kan ju inte göra det. 
  • Anonym (ooo)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:52:56 följande:

Drar mig ur nu innan jag blir för känslig

ja fly nu när du inser att din första kommentar var lite förhastad Drömmer
  • Avenia

Tänk på att vid gemensam vårdnad måste båda v-havarna vara med och skriva under vissa saker. Han måste då godkänna beslut angående barnet. Så är han helt tillförlitlig -ok. Om inte, fundera ett varv.

• Anonym (Förälder)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:52:56 följande:

Drar mig ur nu innan jag blir för känslig

Pinsamt.
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar