• Madida

Föda utan Epidural

Jag födde båda mina utan EDA. Gick hur bra som helst. Första barnet föddes dessutom utan någon form av smärtlindring. Jag kom in för sent. Fick krystvärkar redan i bilen och var 10 cm öppen när vi kom in. Det blev en ganska smärtsam upplevelse, men det beror antagligen främst på att allt gick så snabbt och jag fick panik. Fick krysta i över 1,5 timme för att jag "krystade fel" hela tiden.

Vid andra fl gick vattnet tidigt på morgonen. Fick åka in direkt då hon inte varit fixerad vid senaste kontrollen. Var på fl 12 tim utan att nåt hände sen blev jag igångsatt. Blev erbjuden EDA men avböjde (hade i mitt förlossningsbrev sagt att jag ville ha) Tack vare andning, fokus och slappna av i kroppen kände jag att jag hanterade smärtan. Sån otrolig skillnad mot första. Jag tror att rädsla och panik ökar smärtan rejält.

Denna gången hade jag även läst föda utan rädsla.

Sen är det såklart olika för alla. Vi har olika ont, på olika ställen och vid olika tillfällen under fl. Jag personligen tycker att smärtan precis när huvudet ska ut, "the ring of fire" är värst. Och där hjälper ändå inte EDA

Vad som hjälper alla är dock att försöka behålla lugnet och slappna av.

Jag är avundsjuk på dig som har denna fantastiska upplevelse framför dig. Lycka till!

I'm not bossy. I just have better ideas than you
Svar på tråden Föda utan Epidural