lövet2 skrev 2020-11-02 22:59:09 följande:
Jag beskriver en normal genomsnittlig förlossning med en mentalt frisk barnmorska. Självklart kan det inträffa oväntade händelser, men det tror jag nog TS förstår ändå. Trots allt finns det ju en minimal sannolikhet för att jorden ska gå under precis under förlossningen.
Jag förstår vad S23 menar. Exempelvis, hur man upplever smärta under förlossning är ju enormt olika. Det är svårt att generalisera utifrån sin egen upplevelse. För mig var det mycket mer smärtsamt att sitta eller stå upp under min första förlossning. Den enda position som fungerade var liggande. Helt stilla. Under andra förlossningen hjälpte det att ligga ned men röra på benen mycket under värkarna. Under tredje förlossningen ville jag först stå upp och sen när smärtorna blev för stora halvsitta. Och under min fjärde förlossning var det enda som funkade att stå på alla fyra och gunga. Så man kan liksom inte säga baserat på kunskapen från sin egen förlossning att alla kvinnors smärta halveras om de sitter eller står upp när de tar värkar. Sen kan det såklart funka jättebra för många, men det kan likagärna vara tvärtom. Om du förstår hur jag menar :)
Oavsett, TS, jag har fött tre barn utan ryggbedövning. Jag tyckte det hjälpte en hel del att läsa Föda utan rädsla, och för mig funkade det hyfsat att försöka slappna av under värkarna och tänka positiva mantran (typ ja, ja, ja). Dock är min bästa förlossningsupplevelse hittills min fjärde förlossning där jag fick ryggbedövning, det var ju något helt annat att inte ha den där hemska smärtan utan kunna vara mer delaktig och till och med ha kul under förlossningen.
Lycka till när det drar igång!