• askyfullofstars

Hur får fostret all näring när jag inte kan äta/behålla mat?

Hej!

Är gravid i v.8 med hyperemesis, dvs kraftigt illamående och kräks upp allt jag får i mig. Läser överallt att fostret ändå får allt den behöver men hur? Jag kräks galla, har inget i magsäcken. Hur får fostret näring när jag inte kan behålla något? Googlar men hittar inget svar.

Mvh noll matlust dessutom.

• Svar på tråden Hur får fostret all näring när jag inte kan äta/behålla mat?
  • Solblomma30

De fem sista kommentarerna säger det bra, det är viktigt att du försöker få i dig någon typ av näring, och att du får hjälp av vården om det inte går. Anledningen till att du inte hittar någon information om hur fostret får näring när du inte får någon näring är för att fostret tillslut inte får någon näring när du svälter pga kräkningar.

Det finns mycket studier kring detta, så det är inget påhitt, och det kan såklart vara jobbigt att höra, men det är viktigt att du inte är i svält för länge. Visst är det så att fostret klarar sig ett tag, troligen ganska många veckor, men om din kropp är i svält för länge finns det risker för fostret. Låg födelsevikt, k-vitaminbrist, missfall osv.

Så kämpa på med att äta eller dricka lite lite mellan kräkningarna, man säger att man ska dricka 5 ml vätska var femte minut mellan varje kräkning. Du kan exempelvis blanda vätskeersättning så får du i dig mineraler och salter som du förlorar. Även om du kräks sen igen så hinner magen oftast ta upp lite grann dessförinnan. Och du har rätt till vård för att du inte ska svälta, detta är inget du ska behöva gå igenom ensam hemma på toalettgolvet utan hjälp. Hoppas att du mår bättre snart!

• askyfullofstars
    AMCG skrev 2020-11-07 21:41:02 följande:

Jag hade hyperemesis gravidrum. Barnet tar av dina depåer men som andra skrivit fungerar det bara ett tag. När jag googlade läste jag att andra vid vecka 20 fått höra att det var farligt (men det måste vara individuellt hur stora depåer man har).

Jag försökte varje dag äta även om det kom upp igen för jag tänkte att någonting måste kroppen ändå hunnit ta upp (jag gick ned 10 kg och började sen sakta gå upp efter vecka 16-17 någonting). Jag åt vaniljglass de första veckorna (det smakar likadant på vägen ner som upp och river inte sår i halsen). Sen kunde jag äta vaniljyoughurt. Längre fram till och med vit pasta. Jag kräktes hela vägen (inklusive inne på förlossningen). Det gick bra med mig och barnet (jag gick tillslut upp 25-39 kg, varav endel var vatten så klart). Försök få i dig lite. Testa saker du tror kan gå som är smaklösa och i vätskeform så det är lätt att kräkas upp igen.

Jag testade alla tips med kex och knäckebröd men det är för j*t att kräkas upp så hoppa över allt i fast form är mitt erfarenhet. Promenader och luft hjälper inte heller den med HG. För mig hjälpte det bara ligga stilla i ett mörkt rum. Första graviditeten var jag väldigt illamående och då hjälpte friskluft och kex men HG är något helt annat enligt min erfarenhet. På HG biter inga standard tips man läser om på nätet eller får från sjukvården...

Finns läkemedel som hjälper för endel. Finns en utan recept och två på recept. Jag testade den ena på recept men den hjälpte inte. I samråd med min läkare testade jag inget annat eftersom mitt sängliggande i mörkt rum tillslut höll kräkningarna på en acceptabel nivå och vikten ökade. Fick dock gå på flera tillväxtultraljud för de misstänkte att barnet var litet (det visade sig inte stämma).

Krya på dig! Det blir lättare och lättare ju längre graviditeten fortskrider även om du fortsätter kräkas! Av någon sjuk anledning är allt ändå värt det. <3

Hej och tack för ditt svar!

Du skriver så himla bra saker som verkligen stämmer överens med HG. Folk i min närhet tjatar om att jag ska ta mig ut för att må bättre. De fattar inte (trots att jag sagt till 100 ggr) att varje rörelse är som att befinna sig på en båt ute till havs. Till råga på allt så är jag fl med mitt barn på 16 månader. Det är tv och överlevnadsmood varje dag som gäller.

Spelar det någon roll vad man äter? Jag kan få i mig chokladpudding från Lidl, bröd, och sånt. Försöker verkligen småäta hela tiden. Min hals är fylld med sår så jag håller verkligen med dig om kexråden.

Mitt första barn (som jag också hade HG) med vägde ca 2700 g vid födseln och då kämpade jag med maten och gick upp 15 kg till slut. Känner mig stressad över fostret i magen, att jag inte kan ge det som fostret behöver.

Tar för övrigt lergigan Comp 2 ggr om dagen och en till natten.
  • AMCG

Ät det du får i dig. För mig fungerade bara vaniljglass i början.

Människor som inte haft HG förstår inte. De tror det är samma typ av illamående som vanlig gravidillamående. Jag hade som sagt det första första graviditeten och HG sista graviditeten och märkte verkligen vad skillnaden är.

Min äldsta var 2 år 5 månader när jag fick HG. Jag kunde inte med solljus så hon låg med mig i sängen med iPad eller leksaker. Hela helgerna... Det fick fint det med. Jag kunde inte heller laga mat till henne så hon fick mackor och yoghurt...

• syntharen
    askyfullofstars skrev 2020-11-08 11:39:30 följande:

Hej och tack för ditt svar!

Du skriver så himla bra saker som verkligen stämmer överens med HG. Folk i min närhet tjatar om att jag ska ta mig ut för att må bättre. De fattar inte (trots att jag sagt till 100 ggr) att varje rörelse är som att befinna sig på en båt ute till havs. Till råga på allt så är jag fl med mitt barn på 16 månader. Det är tv och överlevnadsmood varje dag som gäller.

Spelar det någon roll vad man äter? Jag kan få i mig chokladpudding från Lidl, bröd, och sånt. Försöker verkligen småäta hela tiden. Min hals är fylld med sår så jag håller verkligen med dig om kexråden.

Mitt första barn (som jag också hade HG) med vägde ca 2700 g vid födseln och då kämpade jag med maten och gick upp 15 kg till slut. Känner mig stressad över fostret i magen, att jag inte kan ge det som fostret behöver.

Tar för övrigt lergigan Comp 2 ggr om dagen och en till natten.

Om du är föräldraledig se då till att bli sjukskriven så snabbt som möjligt så din partner kan ta ut föräldraledigt istället. Du ska absolut inte må så här och ta hand om ett litet barn samtidigt, det är inte hållbart.
  • syntharen

Har du fått teste Primperan? Det hjälpte mig mkt, men då var jag nog inte så dålig som du

• Themis

Försök inte äta hela måltider på vanligt vis- ät en munfull varje timme hela din vakna tid, och prioritera kolhydrater. T.ex. isglass, skorpa, frysta vindruvor, proviva, yoghurt om du kan.

Det är mycket svårare för kroppen att hantera fett och protein ihop med alla gravidhormoner som den måste bryta ner just nu och kolhydrater är det energislag som är lättast att bryta ner rent kemiskt.

Viktigt är också att tugga allt, tugga även vätska/vatten 20 ggr, för levern jobbar inte fullt ut när inte vi tuggar. När vi börjar tugga och enzymet amylas bryter ner stärkelse/kolhydrater i saliven i munnen så går det signaler till levern att öka sin aktivitet och ta hand om det som kommer.

Jag var superless på att tugga efter ett tag och hade spyan i halsgropen 24/7 i 10 veckor men kräktes bara ett fåtal gånger med hjälp av denna metod.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • fjanten

Jag brukar bli inlagd med näringsdropp i omgångar. Graviditet 1 åt jag i princip inget hela graviditeten, men bebisen kom ut stor och stark på 4,7 kg ändå... Så på något vis går det ju.

• Mami2017

Jag hade hyperemesis Under båda mina graviditeter och och första barnet var normalstor och barn nummer två blev tyvärr tillväxthämmad vilket läkarna sa berodde på hyperemesis. Jag kräktes dock upp till 80 gånger per dygn tills bebisen var ute och höll på att svälta ihjäl så det fanns ingen näring till varken mig eller barnet.

• Mami2017

Jag hade hyperemesis Under båda mina graviditeter och och första barnet var normalstor och barn nummer två blev tyvärr tillväxthämmad vilket läkarna sa berodde på hyperemesis. Jag kräktes dock upp till 80 gånger per dygn tills bebisen var ute och höll på att svälta ihjäl så det fanns ingen näring till varken mig eller barnet.

• drömmaromsmått

Det finns tyvärr forskning som visar på att vissa barn tar skada av mamman har HG under graviditeten, så det bästa är att kontakta sjukvården och få ordentlig hjälp.

Kan tipsa om att söka på hyperemissis på Spotify, finns tre delar på babyzpoddcast med bra information om HG, bland annat går de igenom medicin finns en hel uppsjö t ex postafen, lergigan, lergigan comp, primperan, ondansetron och i vissa fall används kortisson.

Jag är i v7 med med 5e barnet och har haft HG med alla. Är sängliggande hela tiden och klarar inte att kliva upp utan att kräkas.

Så imorgon ska jag ringa och be om läkarintyg på sjukskrivning och be om vanlig lergigan och primperan, har lergigan comp hemma men det räcker inte.

• Editb

Jobbigt att må så illa!

Ett tips är att köpa näringsdrycker och dricka dem, brukar vara lättare att få i sig flytande när man mår dåligt (kolla att de går bra att dricka som gravid men det bör det göra tänker jag). Även blåbärssoppa kan vara gott och ge mycket energi.

lycka till.

• askyfullofstars

Tack för alla svar jag fått!

Det är så jäkla konstigt, både igår och idag mår jag inte illa? Jag är rädd att graviditeten har avstannat med tanke på hur jag mår vanligtvis. Så oroad.

Svar på tråden Hur får fostret all näring när jag inte kan äta/behålla mat?