Anonym (tobbe) skrev 2020-11-13 00:03:38 följande:
Vad hade du för ras som var så krävande? Visst man måste rasta dom och aktivera dom och man är till viss del bunden. Men så värst mycket arbete är det inte rasta är ju ett nöje det är ju bara motion och aktiveringen är ju bara kul.
Italiensk vinthund, men är inte rastypisk latmask som de beskrivs. När man är själv med hund och svårt att hitta hundvakt (nej, har varken viljan eller ekonomin med hunddagis eller dagmatte. Mycket känslig dam detta) så blir man fruktansvärt bunden. Ingen vill vara hundvakt då hon är väldigt jobbig tycker många, mycket energi. Hon är tränad, kommer när man ropar, kan sitt, ligg, vänta osv (korta stunder). Sen är det full rulle igen. Max lämna 6 timmar, anpassa jobb efter hunden, mina studier, andra aktiviteter osv. Allt måste planeras efter att jag har hund. Hon är mycket krävande, kan vara ute och gå flera timmar om dagen, leka med sina leksaker. Kunde lika väl skaffat en Husky.
Så nej, det är inte 20 min promenad 3 gånger om dagen och kasta lite boll några minuter och mysa i soffan. Det är en timmen på morgonen, helst 45 mitt på dagen om jag hinner. Mycket lek och aktivering mellan och så går vi en mil på kvällen (tar väl 2 timmar ca). Gärna en del kisstundor lite då och då på 20 min mellan dessa. Gör jag inte detta är hon helt hysterisk med energi som hon inte får utlopp för. Jag är inte till viss del bunden, jag totalt bunden med henne. Ska jag ta med henne till kompisar måste jag beräkna iaf 2 timmars aktivering innan, annars förstör hon kvällen.
Handlar inte om ras, handlar om individ. Min är bara såhär, det är inget fel på henne eller stress, har kollat upp detta. Hon är bara glad och älskar att vara med mig. Så för mig räcker detta gott och väl, ångrar henne inte men ibland vill man hellre vara kvar i soffan på kvällen.