020820 skrev 2020-11-18 22:55:21 följande:
hej, jag är 18 år och är inne på mitt tredje år i gymnasiet, går en hästlinje där man blir hästskötare ungefär. Tack vare den utbildning jag gått har jag bland annat jobbat hos en väldigt känd ryttare en månad medans jag pluggade på distans, jag tycker alltså inte tiden på skolan varit bortkastad och jag har lärt mig väldigt mycket. jag har nu fått ett erbjudande om ett beridarjobb i tyskland. det är alltså dethär jag har drömt om i hela mitt liv och en sånhär chans med domhär villkoren känns det inte som att det kommer komma igen. jag funderar alltså på om det är värt att hoppa av, jag kommer tjäna bra och få jobba med det jag alltid drömt om att göra. läsa upp gymnisebetyg kan man väl göra när som tänker jag igentligen? och skulle jag vilja komma hem igen och jobba med hästar hemma borde de väl hellre anställa någon som jobbat i tyskland i några år hellre än någon som bara har en gymnasie utbildning. för mig känns det verkligen rätt och mer plus än minus, vi kommer endå inte få någon student och skolan kommer endå att stängas pga av corona. men jag vet inte om jag endå tänker helt tokigt?
Detta är din dröm, och något som du kämpat för i iaf 2 år. Och ta detta från någon som hoppat av gymnasiet men är tillbaka igen, på grund av andra anledningar visserligen. Men du kan ALLTID fixa skolan i efterhand, speciellt gymnasiet. Jag antar att du fixat alla kurser i 1an och 2an, då, när du kommer tillbaka efter Tyskland behöver du bara läsa in de kurser som du saknar betyg i från 3an, du kan säkert läsa de en kurs i taget osv eller hoppa in på skolan igen och fixa det du saknar. Det är så enkelt. Att folk gett oss så mycket ångest över gymnasiet och att det är så viktigt och det största valet vi kommer göra är fel. Klart vi behöver gymnasiet för att få jobb, därför kommer du antagligen behöva läsa in resten av ditt tredje år när du kommer hem till Sverige igen. Men gymnasiet kan du ALLTID fixa i efterhand. Finns ju komvux, finns säkert fler ställen som erbjuder samma sak men komvux är något alla vet om. Och skit i vad andra säger om att det är jobbigt och de känner folk som gjort samma sak etc, åk dit och skaffa din egen uppfattning. Det jag vill komma fram till är iallafall, hoppa av, ta denna chansen nu! Detta kanske är en sån chans du bara får en gång i livet. Ta hellre chansen och antingen så blir det asbra, eller så är du inte supernöjd, men du kommer inte att behöva undra om du gjorde fel som inte tog chansen. Du kommer säkert att få världens boost i din karriär tack vare detta, och gymnasiet kan du fixa i efterhand, jag ser inga minus i detta. Kör på! "Ångra hellre saker du gjort än saker du inte gjort" ifall du är osäker på om du inte kommer gilla det.