Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2024-02-02 11:16:39 följande:
    Visst vore det bra om det blev konsekvenser av att ha dolt viktig information som berör alla på planeten. Vi får väl se vad det blir utav det i slutändan.

Är du emot kärnkraft av principiella skäl eller vad är din ståndpunkt?

Är inte emot kärnkraftverk alls, dock så går det inte räkna hem kärnkraftverk idag eller ens nära.
    Och lägga så gigantiska summor på statsskulden är direkt korkat, hade den som gör dessa besluten varit i lyxfällan, så hade det varit en svår utskällning på gång.
    För så korkat är det.
    Sen ser jag hellre att man inväntar nästa generation och i värsta fall bygger mycket begränsat.

Det jag finner så sjukligt intressant här, det är att de på högern har ropat subventioner är det hemskaste på jorden, och sen ska subventioner skuldsätta svensken svårt.

Och sen får man inte glömma all energi parallellt, som tex vindkraftverk som sägs bära sina egna kostnader idag.
    Men tydligen ser dessa i högern och klimatförnekarna detta som det hemskaste på jorden, men svårt smutsig kärnkraftverk låtsas dom om att kärnavfall inte existerar.
    Undrar vad det fromleriet beror på?

All energi behövs, och pengar måste man tänka på, så skuldsätta svensken så svårt är inte nått bra alls.
    Och sen när man ser hur dåligt det går för ekonomin och dessa kärnkraftverk de bygger, så finns det en sak till och fundera på där och hur kommer man förbi detta.

Och jag misstänker summan de har presenterat det ska kosta, att den inte kommer ens vara nära slutsumman.
    Eller misstänker, det vet vi redan kommer ske och ska man verkligen skuldsätta sig så svårt?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-02-02 12:16:50 följande:
    Vi har faktiskt gott om utrymme i vår statsskuld men småskaligt i framförallt södra Sverige är nog rätt väg att gå medan vi jobbar på att förbättra elnätet i sig.

Vad det kostar om industrin och verksamheten i landet stagnerar på grund av el- och/eller effektbrist i framtiden går inte att mäta sig med engångssummor som dessa. Det ena kan säkerligen innebära en ekonomisk börda i framtiden, om det blir för många hastiga fel, medan det andra riskerar att göra så att Sverige som land fallerar.

Det är direkt oklokt att skuldsätta sig så illa och på en summa vi redan vet idag kommer bli x2 till x4 högre.
    Någon intelligens måste väl appliceras eller?

Hade detta varit ett företag, så hade de sagt nej, är ni helt galna, varför ska vi skuldsätta oss så illa och något vi aldrig kommer klara av räkna hem ekonomiskt.

Sen vart man ska hitta all personal är en gåta också¨, för där har jag inte sett nått arbete alls på.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-02-02 13:40:58 följande:
    Så att bygga småskaligt var bara någonting du skrev utan att mena det?

Blanda inte in mig i småskaligt, det är du som säger.

Bygga som de säger att de önskar, är ett extremt idiotiskt ekonomiskt beslut.
    Och när vi redan vet att kostnaderna kommer minst dubbla sig, troligtvis mer.

• klyban
    Digestive skrev 2024-02-02 16:11:19 följande:
    Begränsat och småskaligt ska såklart läsas synonymt.

Menade du vad du skrev eller inte?

Först, det var du som sade småskaligt inte jag.
    Själv är jag fundersam på hur man ska lösa det, men dock inte så extrema pengar som nuvarande förslag och som kommer dubblat troligtvis tripplars och skuldsätta Sverige och dess medborgare svårt.

Inte heller att förglömma andra energiformer, men de som ropar mest om kärnkraftverk verkar vara sjukligt fokuserade på till och med trashtalka andra energikällor som de inte skulle ge energi de mest.
    Och sånt gör en svårt perplexad, varför är inte energi bra för som är grön?

• klyban
    Digestive skrev 2024-02-02 17:08:46 följande:
    Du kan som sagt läsa det synonymt i sammanhanget men, men, vi verkar vara överens.

Det är inget fel på förnyelsebart men det går bara att bygga ut den till en viss gräns innan man behöver säkra stabiliteten i nätet och för det behöver vi expandera den stabila energiproduktionen också.

Stabilitet uppnås genom multipla energier.

Men som många har påpekat, kärnkraftverk är inte heller stabilt.
    Men det är rätt komiskt se de som påstår detta, och sen ropar om halmgubben det inte blåser varje dag, no shit sherlock :lol:

Dock ser jag det idiotiskt att bygga som de har påstått, det är ett satans slöseri med pengar, och vi vet redan nu att vi kan sätta x2 på den prislappen.

En sak som facinerar mig så extremt svårt, det är hur vi hört från höger i år ut och år in hur dåligt det är med subventioner.
    Men när man ska skuldsätta svensken med extrema summor, då är det bästa i världen.

För där inser man något har verkligen gått sönder svårt, i miljarder bitar mer skulle jag säga.
    Själv har jag inget emot subventioner och om de är vettiga, men dessa är inte vettiga alls.
    Och hur nått företag sade vi kommer "dra ett strå", sure, det tror ingen ens på, inte ens de själva att de kommer tillföra dessa summor som krävs.
    Man får en direkt känsla av att de driver med oss, eller så fattar dom inte vilka ABNORMA summor det handlar om.

• klyban
    Digestive skrev 2024-02-03 12:57:01 följande:
    Jo, kärnkraft - även ensamt - innebär en stabil elproduktion i såväl effekt som frekvens. Allt sådant är nämligen kontrollerbart i ett kärnkraftverk.

Visst ska vi ha flera olika energislag i vår elproduktion och visst är det en bra idé om vi i värsta fall bygger mycket begränsat med kärnkraft, precis som du sa.

Har du verkligen problem med att vara överens på en punkt? Är det så viktigt för dig att vara på motsatt sida av mig och gelikar helt oavsett vad saken gäller? Du gör din diskurs till principlös nonsens med din antagonism på denna punkt.

Det vet vi inte ens stämmer.

Och jag vet både vind och kärnkraftverk har problem, men inte du inser man.
    Vilket gör det hela komiskt istället.

• klyban
    Digestive skrev 2024-02-03 19:15:06 följande:
    Då har ni fel.

Berätta vad kärnkraft har för problem angående stabilitet i elnätet.

Tråden är full av kärnkraftsstopp, så nope.

Och halmgubben om det inte blåser jämt, ja, vad ska den ge, för ingen ifrågasätter det ens.

Digestive skrev 2024-02-03 20:42:32 följande:
    Ny kärnkraft måste både finansieras och ha tekniska lösningar som fungerar för de krav elnätsdrift ställer.

Då så.

Dock ser man att det existerar ingen chans att räkna hem det ekonomiskt med dessa kärnkraftverk de vill bygga och som vi redan nu vet kommer kosta säkerligen 2-3ggr mer än vad de påstår.

Rataxes skrev 2024-02-04 10:58:40 följande:
    Varmt vatten inträffar när efterfrågan på el är som lägst.
    Om ni inte sett till att 6 reaktorer lagts ner hade denna vinterns störningar inte märkts.

Intressant du försöker den desinformationen igen, som om vi alla sakliga inte redan visste om att inga reaktorer lagts ned och i syftet att läggas ned.
    Utan ~30miljarder i förluster och ökade säkerhetskrav, gjorde så man byggde inte om två och använde reservdelar ifrån dessa två.

Det är intressant att du måste fabulera för dina "argument".

Dock en riktigt intressant fråga, det är varför du har så svårt för fakta på dessa två reaktorer.
    Menar ju att du gör ju åttor på dig själv för att undvika den verkliga anledningen till de två reaktorerna inte renoverades.

• klyban
    Rataxes skrev 2024-02-04 11:28:44 följande:
    Du tillhör det parti som medvetet fört en politik som stängt 6 reaktorer. Allt för att behålla Makten.

Fortum var förresten det företag som ville driva O1 och O2 vidare. Dessutom var det Eon som på ner, Uniper fanns inte ens som företag då. Lär dig någonting innan du skriver din smörja.
    Du fabulerar igen och inte ens du själv går på det, men ändå försöker du igen, sånt är rätt intressant att se.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-02-04 13:45:16 följande:
    Som påpekat så spelar det mindre roll för min del om det är det enda alternativet vi har och för att trygga oss som även ett framtida i-land.

Vi har gott om energi, så ingen fara på taket och vi har lärt oss att spara el också och vi kan säkert spara än mer.

Men att skuldsätta sig så svårt redan på budgeten, och en byggnation vi redan vet kommer bli x2-3 kanske tom x4 större, ja, det är ekonomiskt vansinne ala Maud.
    Eller ja, Maud ser i detta tillfället ut mer som en som tappa en krona i den jämförelsen.

Sen med ny teknik inrullandes, så lagom när man är färdig, så är det dax att skuldsätta oss dubbelt.

Och sen subventioner var det hemskaste på jorden och nu inte.
    Kan du förklara detta fromleriet?
    För om det var det hemskaste på jorden och när det kom till tidigare vindkraft, så borde ju det vara samma här och när det gäller summor som har x100 bakom sig.

Så vad gick sönder, för här inser man saker som berättar dessa subventioner har det bästa alltid, men då blir man istället frågande varför det inte var så innan.
    Men det är lugnt, förstår du inte har ett svar för fromleriet, för det har de aldrig.

• klyban
    Digestive skrev 2024-02-05 17:25:33 följande:
    Exempelvis Finlands elbehov beräknas att fördubblas fram till 2050 och det ser troligen snarlikt ut även för Sverige. Du resonerar som vi skulle vara frusna i det här ögonblicket för evigt i frågan om vårt elbehov - i verkligheten har vi en elektrifiering av hela samhället i rullning och som motiveras av en ödesfråga.

Det kommer alltid ny teknik så det motiverar ingenting i min mening. Snarare en ursäkt för att vara passiv och att direkt leka med vår framtid.

Skulder är ett litet problem i det här sammanhanget och talar vi om enbart större engångssummor så är problemet ännu mindre. Vad som indikerar ett u-land i framtiden kommer inte att vara dagens referenser och det är inte så att vi är immuna mot att halka efter.

Kan du förklara detta fromleriet?

Javisst. Förklaringen stavas potentiell nödvändighet. Det är möjligt att du är en ideologisk zealot som aldrig skulle rucka på din ideologi om så världen går under i en klimatkollapps (tidigare nämnd ödesfråga som driver allt det här, vare sig man tror på klimatvarningarna eller ej). Hur som haver så fungerar inte många på det viset och inför ett större allvar så är mänga villiga att göra undantag för högre syften.

Aja, har du inte med tillståndens föränderlighet i dina beräkningar och tittar på det här ämnet med blott imorgon eftermiddag i sikte så har jag bättre saker för mig.
    Det är alltid fromleri när man säger subventioner är hemska, och sen när de når x100 kanske mer, så är det jätte bra.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko