Regeringens el-fiasko
Är 'vi' de vinstdrivande företagen som ansåg att de snart uttjänta reaktorna som inte var ekenomikt lösamma pga driftskostnader och löpande underhåll och investeringar i nödvändiga säkerheetshöjande åtgärder tillsammans med under lång tid mycket låga el och energipriser?
Att finska OL3 gick plus då den togs i drift kan väl bara hänföras till elpriskrisen i kölvattnet av ryskt anfallskrig och tysk nedmontering av kol- och kärnkraft?
Är 'vi' de folkvalda i Sveriges lagstiftande församling - också kallat parlament - som skulle lagstiftat mot säkerhetskrav, mot underhåll, mot investingeringar, mot elprisnivåer, mot vinstdrivande företag?
Vilka är 'vi' enligt din mening?
Det är då vi som vet om att staten subventionerar kring saker till energin sedan innan.
Och pratar nu då inte om faktiska vindkraftverk eller faktiska kärnkraftverk, även om vattenfall borde väl fått pengar av staten vid deras stora förluster, då är ju det också nått som liknar en subvention.
En sak förstår jag att de pratar om kärnkraftverk, men när de drar in vindkraftverk som ett argument för kärnkraftverk, så undrar man direkt vad som gått sönder.
För likheterna är ju flera hundra miljarder mellan och sen alla dessa halmgubbar som ingen ifrågasätter, för har inte än fått svar vad det är ett argument för, för ingen ifrågasätter det ens och vad är då argumentet när man redan vet om det.
Sen verkar det reta vissa riktigt svårt att vindkraftverk är självbärande i sin kostnader idag.
Och det är inte första elkabel som de subventioner heller, och man då frågar sig varför ska just denna gång vara så hemsk för.
Och sen upp mot kanske 400miljarder subventioner, inga som helst problem.(Blir antagligen betydligt mer om de går på dom planerna.)
Jag hade sett en mer ärlig diskussion av dessa och sluta med dra in halmgubbar som ingen ifrågasätter med vindkraftverken.
Och i den ärliga diskussionen, ska vi verkligen bygga så många kärnkraftverk som vi aldrig kommer klara av att räkna hem ekonomiskt?
För i mina öron låter det som höjden av dumhet.