Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2024-05-13 23:03:20 följande:
    Nu påstår du att media som du finner pålitliga aldrig sprider desinformation, dit vi kan räkna påståenden som är bristfälligt faktaunderbyggda. Den definition av desinformation som Kalla fakta använder omfattar även politisk satir, vilket diskvalificerar flertalet av etablerade media också.
    Det är upp till dig att styrka sannolikheten i ditt påstående.
    Padirac skrev 2024-05-12 18:29:12 följande:

Ingenstans har jag sett att du i sak redogjort för vad Blomgren säger. 

Jag har indirekt redogjort för detta genom att dela länkar till YT-videos och artiklar innehållande Blomgrens (bland andra) uttryck i aktuellt ämne.
    Det står dig fritt att ta del av dessa, precis som av det jag skriver här, eller att låta bli.

Kalla fakta ger desinformation, den var roligt.
    Nä, kalla fakta har avslöjat SD för en massa trollkonton och där de sprider just desinformation.

Du verkar upprörd över att vi vet din din media är trollmedia, du har aldrig tänkt istället varför håller dom på att lura mig.
    För det skulle göra mig upprörd istället.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    nattuw skrev 2024-05-15 10:45:21 följande:
    Dina känslomässiga utspel innehåller inga vetenskapliga sanningar.

Dock så efterlyste dom just vetenskapliga sanningar, och du undviker denna.
    Det berättar saker.

Vad vi lärt oss med riks källan är att vi kan kasta den i papperskorgen, och är det vetenskaplig fakta så går det då hitta på massor av andra ställen än riks.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Ingen vet vad du vill med din matta av länkdropps.

Och ser du inte kan släppa blomgren, förstår du är ledsen att han fastnade i trollfabriken.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-16 13:57:13 följande:
    Från trådens faktaresistenta var ju noll intresse för Sandström och Steinbeck också, så det följer mönstret.

Så du har inget att säga själv med länkväggen?
    Dock sjukligt intressant vi får se Blomgren igen dock.

Så om du vill vara faktadriven, så postar man sin länk och återger länken lätt och sen argumentet.
    Du gör inget av detta.

• klyban
    Bästa är väl att det som var riktig skräp var inga länkar alls.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-16 15:55:18 följande:
    Artiklarna eller videona jag länkar till bär sina egna argument och de framgår i regel av rubriken.

Men främst vill jag med länkarna visa att det finns de som har kommit fram till andra slutsatser än vad trådens kärnkraftsmotståndare och vindkraftsförespråkare har (inklusive deras tveksamma källor) och att det finns källor med faktaunderbyggnad.

Återkom när du har beskrivit länken vad den säger kort, och har ett argument.

Som du nu ser, finns inget av detta.
    Ska du återkomma, eller ska du fly från dina länkar?

Det bästa med par av länkarna var att de var trasiga så ingen behövde se nonsenset.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-16 18:22:01 följande:
    Varför ska jag anstränga mig mer för de som är uppenbart ointresserade?
    Det känns som ett oerhört slöseri på energi.
    Inget följs av ett svarthål med mer inget, låter som du inte är speciellt engagerad när detta saknas.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-21 14:41:18 följande:
    Det ska bli intressant att läsa ett ev svar i denna debatt.
    Skribenterna verkar tro att det går att tillföra systemet hur mycket vindkraft som helst i förhållande till vatten- och kärnkraft, utan att det påverkar tillgänglighet eller ger vindkraftens jojo-effekt på marknadspriserna. 

Ska vi gissa det kommer från någon av SD trollfabriker och en viss blomgren igen? :lol:

nattuw skrev 2024-05-21 15:45:36 följande:

En läsvärd ledare i Göteborgsposten tar upp den tyska nedläggningen av kärnkraften och vad den lett till. Det är en historia om hur ideologi tilläts övertrumfa verkligheten och om hur Tyskland gjorde sig beroende av Rysk gas för att som följd av det få en energikris på halsen. Det är en händelsekedja som Sverige bör dra lärdom av.

"Besluten var politiska och gav bara sken av att ha fattats med alla fakta på bordet. Det överordnade målet var hela tiden att kärnkraften skulle väck ? oavsett kostnader.
    ---
    Inte ens när landet verkligen stod inför allvarliga problem reagerade Die Grünen, som då var i regeringsställning. I stället inledde de en politisk kampanj som grundades på förfalskade dokument och nedtystade faktauppgifter. "
    [GP; Adam Cwejman; Tysklands stora misstag - en läxa för Sverige; Publicerad 2024-05-19]
    www.gp.se/ledare/tysklands-stora-misstag-en-laxa-for-sverige.42935099-886c-4dc2-a58b-7139dee6615c

Jaha, men vart finns likheterna ens med Tyskland?????

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-21 22:04:20 följande:
    Tidigare regeringar har med sitt låga intresse för kärnkraft lagt grunden för det läge vi har... och nu skyller du på den nuvarande regeringen för att inte agera tillräckligt snabbt.

Nej, redan glömt nazistens putins anfalls krig?

Börja i rätt ände, annars blir det bara fel för dig.

Antar vi är på en ny runda av desinformation varför två reaktorer inte blev renoverade och när en måste säkerhetsuppdatering skedde och vattenfall med ~30miljarders förluster och billig el.
    Och ska vi gissa det är samma igen såssarna :lol:

Som du förstår så funkar inte SD trollfabriker längre, och dom har lurat dig.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-22 11:24:02 följande:
    Kronologiskt kommer kriget sist.
    Nä, innan var det inga problem som var ens nära efter nazisten startade krig.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko