Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2024-05-23 13:23:58 följande:
    Vill man ha bort el-produktion med fossila bränslen och samtidigt ha god och stabil tillgång till el, så fanns problemet långt före kriget.
    Och som jag sade, inte ens nära som efter nazisten putin startade krig.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-23 16:27:37 följande:
    Du säger mycket... men utan innehåll och substans. Lite som en papegoja.

Dock är det exakt vad som skedde, från ett problem med ett marginellt sådant och till ett akut problem.

Hur kan du missat det?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Rataxes skrev 2024-05-28 10:26:17 följande:
    Kommunist sitter i P1 och säger att skattebetalarna ska stå för anslutningsavgiften till havsbaserad vindkraft. 
    Nej Sjöstedt, om inte branschen klarar att finansiera sin egen verksamhet så ska vi inte ha nån vindkraft.
    Andras pengar som du alltid är så glad i låter du bli!

VI lärt oss att subventioner är inget problem, och två, detta är inte för verksamheten, detta är för infrastrukturen och den brukar skattebetalare oftast betala för.

Och sicken gammal nyhet också, du är flera månader efter :lol:
    Och det var denna ledning som de som desinformerar lade in som årlig avgift :lol::lol::lol:
    Och när det kraxades om hur olönsamt det var :lol:

Tom Araya skrev 2024-05-28 15:31:47 följande:
    ...och eftersom vindkraften inte står på egna ben så kan inte det utgöra ett skäl för att inte investera i kärnkraft.

Deras verksamhet står på egna ben, dock saknas infrastrukturen i just detta aktuella fall.

Men det som får mig att skratta rejält, det är att nu hör vi hur subventioner är dåligt igen, har ni svårt och bestämma er???? :lol::lol::lol::lol:

• klyban
    Digestive skrev 2024-05-28 18:10:29 följande:
    Det verkar dock inte vara guld och gröna skogar åt alla håll och kanter:

Vindkraftens skuldberg - början på en ny finanskris?

Svenska vindkraftföretag dras med stora förluster. Skulder har endast betalats genom aktieägartillskott på totalt 20 miljarder kronor - främst från utlandet. Den dagen pengar inte injiceras går hälften av vindkraften i konkurs. Avbetalningarna sker långsammare än anläggningarnas livslängd. När vindkraftverken är värda noll kronor står ett skuldberg kvar i flera decennier. Vem står för notan?

[...]

OM KARTLÄGGNINGEN
    Totalt har vi samlat in data från 3 000 vindkraftverk fördelat på 167 vindkraftsanläggningar, vilket innebär att vi täcker företag som driftsatts under åren 2010?2022. Alla siffror har hämtats från årsredovisningar, uppgifterna är offentliga och inrapporterade till Bolagsverket enligt svensk lag.

www.affarsvarlden.se/kronika/vindkraftens-skuldberg-borjan-pa-en-ny-finanskris

I övrigt bryr jag mig mindre om subventioner, personligen, då vi helt enkelt behöver ett Sverige med en elförsörjning som såväl duger inför framtida behov och som duger i händelse av värre oroligheter i vår närmiljö.

Behöver vi mer stabil baskraft så finns det inte jättemånga alternativ än kärnkraft  och om vi även ska klara klimatmålen (samt för att eventuellt kunna fortsätta bygga ut den väderstyrda elproduktionen lika flitigt/ännu flitigare).

Det får kosta om det behövs och en hel del av allt det här kan i min mening kvala som statens kärnuppgifter även om marknaden sköter vissa saker i processerna bättre.

Dock idag så lyfter vindkraften sina egna kostnader.
    Dock finns det affärsmodeller med vindkraften som inte ser bra ut ekonomiskt.

Det intressanta där är dock med infrastruktur och kabeln, att subventioner helt plötsligt inte är okey och gigantiska är.
    Och staten brukar hjälpa till med infrastruktur, så inget nytt där.
    Och skulle kärnkraftverk behöva infrastruktur, så vet vi samma kommer ske där, men är det då helt plötsligt bra och när det är dåligt med kabeln?

• klyban
    Digestive skrev 2024-05-28 18:47:26 följande:
    Artikeln är drygt en månad gammal. Det kan dock finnas fler faktorer som inte nämns i den - har ingen jättebra koll. Exempelvis affärsmodeller som du nämner.

Frågan är dock vad vi har närliggande behov utav i hela den här elektrifieringsprocessen vilket i sin tur är det som borde stimuleras med eventuella subventioner.

Jag gissar på att de flesta som vill att marknaden ska sköta mer väderstyrd elproduktion på egen hand framöver, ser ett mer akut behov av stabil basenergi (att då lägga eventuella subventioner på istället). Är dock inte allt för uppdaterad om hur resonemangen lyder i tråden... men i allmänhet tordes det vara så (om inte subventioner utesluts helt av de samma, så klart).

"Nyheten" är bra äldre än så.

Dock sjukligt komiskt att nu är subventioner dåligt igen, ska ni aldrig bestämma er vilket det är.
    Och varför är så sjukligt gigantiska subventioner så bra.
    Och lika komiskt är det att infrastruktur som tex kärnkraftverk skulle behöva, det kommer allra mest troliga får subventioner också, det är precis som en de vet ingenting om infrastruktur.
    Men antar agendan går före, så lära sig såna saker är av ett mycket stort ointresse.

De hade upplägg som idag kostar pengar, det gör dom inte idag.
    All energi är bra, och att det inte blåser jämt det vet ju alla, eller?
    För var en ny intressant form av den halmgubben vi redan vet om, och ingen vet vad det är argument för.
    Det är precis som du inbillar dig att ingen skulle veta om detta redan, och finner det rätt fascinerande.

• klyban
    Digestive skrev 2024-05-29 16:59:29 följande:
    All energi är bra, och att det inte blåser jämt det vet ju alla, eller?

Ja, om det finns tillräckligt med stabil baskraft. Annars så stör vind- och solkraft effektbalansen i nätet.

I övrigt så är jag alltså för subventioner och större statslån. Tror till och med att större "bygga Sverige"-projekt är vad vi behöver och så vi får annat att tänka på än meningsskillnader i småsaker.

Dock var ju det innan att det var de hemska vindkraften får infrastrukturs hjälp, det är här du har hamnat.

En sak är 100% säker, vi har ett gäng som aldrig för subventioner, förutom för kärnkraftverk.
    För då lägga gigantiska pengar där och aldrig få igen är inga som helst problem med längre.

De som säger så, de berättar det är en agenda bakom.

Sen fick vi ju reda på problemen med bygga kärnkraftverk, och att det saknas möjlighet och kompetens för detta.
    Och vad görs för korrekta detta, inget jag vet om idag.
    (Jo, argumentet var med den gubben för han fått pris för vara emot kärnkraftverk, men det han tog upp var sakliga och faktiska problem med kärnkraftverk idag.(Intressant nog så vägra ett par användare ens bemöta något det allra minsta i dessa punkter som togs upp där, det får mig att tro de redan vet om att bygga kärnkraftverk kanske inte ens är möjligt på ett bra tag.)

• klyban
    Digestive skrev 2024-05-29 23:22:15 följande:
    Varför skriver du till mig om saker som andra har skrivit?

Nej, det är inte "där" jag har hamnat vilket är uppenbart:

Det är inte mitt område som så men några rediga lån ämnade åt elproduktion, infrastruktur (för elen och järnvägen, tänker jag i första hand) samt förstärka vårt försvar och polis hade inte suttit fel. Varför inte lätta på trycket åt kommun och region också?

Det här är alltså andra gången på en enda dag - inom loppet av ett par timmar - som din bestämda uppfattning är raka motsatsen till det som står skrivet.

Du kan i princip få för dig vad som helst.

Du deltar i en sådan diskussion i ditt inhopp, och när du gör så går det inte ignorera den delen heller.

Det finns ju en variant att du säger att de har fel, men klarar du av det?

• klyban
    Rataxes skrev 2024-05-30 13:09:25 följande:

I Söderhamn råder en annorlunda syn på demokrati...

www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/c-lovar-ja-till-vindkraft-i-soderhamn-aven-om-det-blir-ett-nej

Om Söderhamnarna röstar ja eller nej till vindkraft spelar ingen större roll för styrande Centerpartiet.

? Vi tänker säga ja till vindkraft ändå.

Vet du vad demokrati är ens?
    För en folkomröstning är bara vägledande :whoco5:

Och det som gör detta så extremt sjukligt komiskt, det är samtidigt så har vi att vi ska lägga ned kärnkraften enligt folkomröstning.
    Men där är det inget problem för dig med demokratin.

Men såklart vi som kan lite, vi vet att folkomröstningar i Sverige är bara vägledande och är en del av demokratin att en folkomröstning inte följs.

• klyban
    Digestive skrev 2024-05-30 22:03:46 följande:
    När jag skriver att jag är för subventioner samt propagerar för subventioner så säger det sig självt att den idén - i min mening - är bättre än motsatsen.

Att du inte kan räkna ut det på egen hand ställer inga krav på mig. 

Försöker du på min bekostnad skapa dig en liten beskyddad verksamhet där du kan sitta utan krav på att läsa ordentligt, inte behöva skilja skribenter från varandra eller ens behöva tänka efter innan du postar - då kastar jag på dig vuxenbyxor vare sig du vill det eller inte.

Jag berättar vart du klev in och varför det var nödvändigt att ha med fråga, hur kan du missat det och när jag redan berättat det för dig en gång?
    Detta andra gången, och nu ska vi se om det är nog för dig att förstå varför det var med.

Men lugnt, jag kan upprepa detta tills du förstår vart du klev in...., och hur många ggr du vill.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-06-11 00:50:00 följande:
    Det är inte vad artikeln säger.

Kan du återge artikeln sakligt då och utan att glömma av saker som står i den.
    För nu är vi lite fundersamma på vad du säger och lätt perplexade vad du menar.(Ska detta bli en av ggr som vi kommer inse du IGEN bara läst rubrik och inte sak?)

Svar på tråden Regeringens el-fiasko