Regeringens el-fiasko
I fråga om lönsamhet är det elhandelsbörsen som sätter försäljningspriset och det har under hela 2010-talet varit lågt, så lågt att till och med befintliga anläggningar haft svårt att nå lönsamhet utan investeringar i ytterligare kylkapacitet för resteffekterna.
Klart man kan skriva om något man inte har tillräcklig kunskap om. Finns massor av folk som skriver om IT-relaterade saker utan att ha fullgod kunskap. Samma sak för mig här. Jag kan absolut inte jättemycket om kärnkraft, men jag vet hur grunderna fungerar precis som att de som skriver om IT saker många gånger vet grunderna, men skriver ändå. Klart de får skriva om de vill?
I alla fall, om du nu tror dig veta så mycket om kärnkraft att du tror det blir antingen omöjligt eller totalt olönsamt att kyla vattnet ett par grader. Förklara gärna för mig och andra mindre kunnande mer i detalj så vi kan lära oss.
Vad kostar det att kyla vattnet säg i Oskarshamn? Vad är skillnaden i utgifter och inkomster mellan att inte kyla det och dra ner på produktionen jämfört med att kyla det ett par grader och inte dra ner på produktionen?
Jag frågar inte det för att vara jävlig och jobbig utan för att jag är intresserad av kärnkraft och vill veta mer.
Som skrivits i tråden tidigare. Kylvattnet används för att kyla resteffekten från elproduktionen. Kylvattnet tas från närliggande vattendepå, dvs hav eller flod.. det finns inga kylanläggningar för kylvattnet, däremot finns det en för givna gränsvärden/temperaturer dimensionerad värmeväxlaranläggning för att överföra värme från det vatten/ ånga som används för att driva turbinerna som är kopplade till elgeneratorerna.
För att öka kyleffekten på värmeväxlaren behövs en större anläggning eller kallare vatten eller en anläggning som klarar ett högre flöde. När anläggningen dimensionerats och kalkylerats har det gjorts kostnadsoptimeringar för att på bästa sätt generera el och ekonomisk avkastning. De svenska kärnkraftsreaktorerna har många år på nacken och de som har genomgått effektuppdateringar har också fått uppgraderade kylanläggningar för att kunna hantera de ökade resteffekterna.
Att dimensionera kylanläggningarna för högsta tänkbara vattentemperaturer och lite till ger oproportionerligt extra kostnader för den el som kärnkraftverken producerar. Anläggningens och företagets ekonomi har svårt att bära kostnader för denna extra kylning som behövs ett fåtal dagar vissa år. Med ett förändrat klimat kommer säkerligen vädret att påverka fler dagar än det gjort hittills.
Det går naturligtvis att bygga om kylanläggningarna, större, kraftfullare, fler kylkedjor..
hittills har det varit företagsekonomiskt fördelaktigt att dra ner på effekten istället för att investera i kylanläggningar. Högre priser, mer effektuttag på sommaren, nya regler och lagar, förändrade vattentemperaturer kan ändra på kalkylerna..