CP-skadad bebis efter hjärnhinneinflammation?
Hej, Jag är orolig för att min bebis har fått hjärnskada / CP-SKADA. Jag googlar konstant för att jag känner att svensk vård sviker återigen... Jag vill höra om någon har liknande erfarenheter och hur det gått för era barn.. Tacksam för alla svar. Jag beskriver historien kort nedan: - Bebis föds den 2 okt 2020 med akutsnitt i vecka 42. Ligger inlagd i 1 vecka för hade svalt fostervatten med.bajs. - När bebis är 3.veckpr gammal vaknar vi en dag och när vi tittar på hen så är hen medvetslös i princip, vaknar ej men andas. Åker in akut. Konstateras hjärnhinneinflammation på grund av bakteriell sepsis. Bebis får antibiotika injicierat i 2 veckor. Sover mestadels under behandlingstiden. Efter behandlingen ser vi att hon är mycket svag i händerna . Med massage börjar hon bli lite starkare. 2 veckor efter antibiotikabehandling är hon fortfarande svag, men klarar följande: ler, känner igen ansikten, "cyklar" mycket med benen, jollrar lite, griper ibland när man håller ett föremål framför henne men griper svagt. Följande är dock anmärkningsvärt: Lyfter inte huvudet i magöäge, gråter såfort man lägger henne på magen. Försöker inte ens pusha sig upp med händerna i magläge utan ligger och gråter eller somnar vara i magläge. Märker att höger hand är svagare än vänder, och ganska ofta håller hon upp höger hand i knuten form. Vrider huvudet oftast åt ett håll när hon ligger på rygg (ej skallassymmetei). Häromdagen tyckte jag att hennes kiss luktar illa. Åkte in direkt. Konstaterades UVI och nu har hon påbörjat antibiotikabehandling igen. Hon är så trött och sover mestadels. Nu till frågan, kan det ovan beskrivna vara tecken på CP skada på grund av hjärnhinneinflammation? Hur har det gått för era barn som ej pushade med händer/lyfte huvudet när de var runt 9 veckor? Dela gärna med er av era erfarenheter. Tack i förhand...