• Vetek1

CP-skadad bebis efter hjärnhinneinflammation?

Hej, Jag är orolig för att min bebis har fått hjärnskada / CP-SKADA. Jag googlar konstant för att jag känner att svensk vård sviker återigen... Jag vill höra om någon har liknande erfarenheter och hur det gått för era barn.. Tacksam för alla svar. Jag beskriver historien kort nedan: - Bebis föds den 2 okt 2020 med akutsnitt i vecka 42. Ligger inlagd i 1 vecka för hade svalt fostervatten med.bajs. - När bebis är 3.veckpr gammal vaknar vi en dag och när vi tittar på hen så är hen medvetslös i princip, vaknar ej men andas. Åker in akut. Konstateras hjärnhinneinflammation på grund av bakteriell sepsis. Bebis får antibiotika injicierat i 2 veckor. Sover mestadels under behandlingstiden. Efter behandlingen ser vi att hon är mycket svag i händerna . Med massage börjar hon bli lite starkare. 2 veckor efter antibiotikabehandling är hon fortfarande svag, men klarar följande: ler, känner igen ansikten, "cyklar" mycket med benen, jollrar lite, griper ibland när man håller ett föremål framför henne men griper svagt. Följande är dock anmärkningsvärt: Lyfter inte huvudet i magöäge, gråter såfort man lägger henne på magen. Försöker inte ens pusha sig upp med händerna i magläge utan ligger och gråter eller somnar vara i magläge. Märker att höger hand är svagare än vänder, och ganska ofta håller hon upp höger hand i knuten form. Vrider huvudet oftast åt ett håll när hon ligger på rygg (ej skallassymmetei). Häromdagen tyckte jag att hennes kiss luktar illa. Åkte in direkt. Konstaterades UVI och nu har hon påbörjat antibiotikabehandling igen. Hon är så trött och sover mestadels. Nu till frågan, kan det ovan beskrivna vara tecken på CP skada på grund av hjärnhinneinflammation? Hur har det gått för era barn som ej pushade med händer/lyfte huvudet när de var runt 9 veckor? Dela gärna med er av era erfarenheter. Tack i förhand...

• Svar på tråden CP-skadad bebis efter hjärnhinneinflammation?
  • Mortiscia80

Det du beskriver räcker inte för att misstänka CP för min del, men jag är inte läkare så jag undrar vad de sagt till er?

Barn kan inte riktigt lyfta huvudet i den åldern, bara någon enstaka sekund. Det är först efter 3-4 månaders ålder som de kan hålla upp det lite mer. Samma det där med att skjuta upp sig på armarna och stödja, för tidigt. Snarare är det 3-5 månaders ålder som gäller där. Att hon gråter i magläge kan bero på alla möjliga saker men låter snarare som att hon tycker att det är obekvämt än något annat. Man ska låta dem träna magläge men tänka på att inte "överträna" bebisen, lite i taget är bra och öka med åldern. Hon är väl bara inte redo än.

Du sa att hon blev lite starkare efter massage, fortsätt med det då så kanske höger kommer ikapp och ge henne saker att hålla i den handen. Att hon håller den handen stängd kan handla om en preferens, om det inte är så att hon faktiskt inte kan ha handen öppen för att musklerna inte slappnar av (vilket skulle kunna vara ett tecken på CP). Med huvudet kan det också mycket väl vara frågan om att hon föredrar en viss sida, det märkte vi hos vårt barn också när han var bebis. Och små barn i den åldern sover jättemycket, det är helt normalt!

Lyssna på sjukvården, ta och läs på lite om barns motoriska utveckling och fortsätt med massagen. Och försök se att vissa saker säkert är helt normalt och inte ett varningstecken.

• S23

Jag har dåliga kunskaper egentligen. Men jag tänker att om nu barnet varit sjuk så långa perioder (vilket det ju blir av hens sammantagna livstid) så kanske hen inte haft möjligheten att träna upp styrka i nacke på ett sätt som ett barn som inte varit sjukt hade?
    Om det nu skulle vara en cp-skada så antar jag att det inte finns så mycket att göra annat än olika former av träning? Det bör inte vara akut att få det bekräftat för att få hjälp? Det lugnat naturligtvis inte oron, men kanske är lättare att accepterat utebliven hjälp från sjukvården iaf?

Barnet är som sagt bara två månader och kan inte föväntas hålla sig uppe med armarna eller nacke längre stund. Och som sagts så kan barnet absolut ha en "favoritsida"

Beklagar er tuffa start!

Svar på tråden CP-skadad bebis efter hjärnhinneinflammation?