• judith90

Storlek på foster i tidig graviditet - hur tillförlitliga är måtten...?

Hej!

Jag funderar på det här med måtten då jag har varit hos två läkare som gjort ul. I förra veckan i tisdags fick hon det till vecka 7+0 embryots längd 9mm. Vilket innebär att det bör vara vecka 8+2 om jag utgår från hennes mått. Hos den jag besökte idag fick jag v 7+4; ca 1,3cm. Kanske ingen markant skillnad men jag är väldigt orolig av mig och började fundera på om läget är under kontroll varpå gyn som gjorde dagens kontroll på VC förklarade att utrustningen hon använder sig av inte är lika avancerad som den som användas på exempelvis kvinnokliniken. Vidare förklarade hon att det är normalt att måtten kan vara lite kluriga att ha koll på till 100% i ett så pass tidigt skede och att det kan skiljas åt med någon enstaka dag på ul när man besöker 2 olika läkare som genomför kontroll. Hon bekräftade i alla fall att allt ser bra ut med graviditeten... dvs normal hjärnaktivitet och att den lilla har vuxit till sig som den ska...

Har ni erfarenhet av något liknande? Hade ni blivit oroliga? Förvisso rör det ju inte sig om några större skillnader på ul:en. Inte som att det handlar om över en veckas skillnad direkt....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-17 16:00
    Hjärtaktivitet*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-17 16:56
    Vul*

• Svar på tråden Storlek på foster i tidig graviditet - hur tillförlitliga är måtten...?
  • Jag är bara jag

Det kan skilja litegrann ja. Dessutom är UL inte helt tillförlitligt så tidigt. Det är VUL man brukar göra före v.10 och det går göra till v.13. Det kan skilja på UL-apparaten också och vanan hos den som tyder. Så man ska inte haka upp sig på enskilda dagar och millimetrar. Det viktiga är att hjärtat syns vilket det gjorde. Glad

• judith90

Jag var nog lite otydlig. Det var alltså vaginalt ultraljud.

Och jo, hjärtat tickade på ordentligt :)

Jag är bara jag skrev 2020-12-17 16:37:24 följande:

Det kan skilja litegrann ja. Dessutom är UL inte helt tillförlitligt så tidigt. Det är VUL man brukar göra före v.10 och det går göra till v.13. Det kan skilja på UL-apparaten också och vanan hos den som tyder. Så man ska inte haka upp sig på enskilda dagar och millimetrar. Det viktiga är att hjärtat syns vilket det gjorde. 

• Jag är bara jag
    judith90 skrev 2020-12-17 16:57:26 följande:
    Jag var nog lite otydlig. Det var alltså vaginalt ultraljud.
    Och jo, hjärtat tickade på ordentligt :)
    Det är samma där vad gäller apparaten. Min gynläkare provade en ny avancerad ett tag gratis och jösses vilken skillnad det var på vad man såg!  Men då pratar vi i princip exakta millimetrar. Hjärtaktivitet syns ju på alla apparater. 

Grattis så långt! Glad
  • Anonym (Anonym)

Jag har också hört att det kan skilja så tidigt. Det ska ju också till väldigt lite för att mätningen ska diffa lite, framför allt så tidigt.

Jag gjorde VUL 8+0 (enligt mens) och blev då daterad 8+1. Gjorde ett nytt 9+4 (enligt mens) men blev då daterad 9+1. När jag gjorde RUL i 18+4 (enligt mens) så blev jag daterad till 19+4 istället. Noterade att BM fick många olika dateringar när hon mätte samma sträcka, det skilde drygt en vecka ibland. Tror hon tog 3 mätningar/mått och sedan medelvärdet av det.

Kände mig orolig efter mitt andra VUL. Man är ju så rädd att det inte utvecklas som det ska... men hittills har allt gått bra. Lycka till! :)

Svar på tråden Storlek på foster i tidig graviditet - hur tillförlitliga är måtten...?