• Tellie

Toxoplasmatest pris

Hej!

Nyligen fått veta att jag är gravid och vet med mig att jag var oförsiktig när jag besökte ett stall strax innan och sedan klämde i mig några frukter utan att jag hade möjlighet att tvätta händerna.

Så, såklart nojig och extremt orolig för diverse bakterier och parasiter.

Nu till frågan, någon som gjort toxoplasmatest privat, vad kostade det och hur långt efter själv smittorillfället gjordes det?

Jag orkar inte tjata på bm och hon har redan sagt att jag inte borde oroa mig, men det gör jag ju såklart. Tom svårt att sova på nätterna..

• Svar på tråden Toxoplasmatest pris
  • presente

Det går inte att betala för det testet själv. Jag försökte verkligen hitta något ställe där man kunde betala för det själv men det finns inte.

Jag fick också tjata som bara den för att få testet. Blev nekad flera gånger och grät. Till sist fick jag göra det iaf och det visade sig att jag hade anti kroppar mot det. Det var en tidigare infektion lång innan graviditeten..

Det som funkade tragiskt nog var att jag hotade med att avliva min katt. (Hade självklart inte gjort det) men jag sa att katten bodde hos mina föräldrar för tillfället och de kunde inte ha honom för alltid.

• Tellie
    presente skrev 2020-12-30 06:50:24 följande:

Det går inte att betala för det testet själv. Jag försökte verkligen hitta något ställe där man kunde betala för det själv men det finns inte.

Jag fick också tjata som bara den för att få testet. Blev nekad flera gånger och grät. Till sist fick jag göra det iaf och det visade sig att jag hade anti kroppar mot det. Det var en tidigare infektion lång innan graviditeten..

Det som funkade tragiskt nog var att jag hotade med att avliva min katt. (Hade självklart inte gjort det) men jag sa att katten bodde hos mina föräldrar för tillfället och de kunde inte ha honom för alltid.

Tack för svaret!

Så trist att man ska behöva strida för detta test när det verkar vara en väldigt vanlig rutin i andra länder och dessutom är en stor riskfaktor för fostret!!

Puh!! Jag kanske får göra ett nytt försök.. :(
  • Hallonpaj83

Va konstigt att ni inte får ta provet? Jag fick t.o.m. ta TVÅ prov pga oro. (Hade varit i grekland samt senare råkat byta en kattlåda på arbetet)

Säg att ni också råkat byta en kattlåda utan handskar pga tanklöshet och nu är otroligt oroliga och inte kan släppa det. Nekar de er även då är de omänskligt ju

• Tellie
    Hallonpaj83 skrev 2021-01-06 10:33:28 följande:

Va konstigt att ni inte får ta provet? Jag fick t.o.m. ta TVÅ prov pga oro. (Hade varit i grekland samt senare råkat byta en kattlåda på arbetet)

Säg att ni också råkat byta en kattlåda utan handskar pga tanklöshet och nu är otroligt oroliga och inte kan släppa det. Nekar de er även då är de omänskligt ju

Ja den jag pratade med i telefon kändes typ som hon tänkte; ?då får du skylla dig själv? kändes hemskt.

Men jag ska göra nytt försök.
  • Civilkuraget

Blir lite nyfiken nu. Är det svårt att få detta testet utfört på vanliga vårdcentralen?

• Civilkuraget

Blir lite nyfiken nu. Är det svårt att få detta testet utfört på vanliga vårdcentralen?

Svar på tråden Toxoplasmatest pris