• Charre90

10 månaders bebis. Rutiner!!!!

Hej! Alltså detta blir kanske både rörigt och lång text men hoppas att någon har tips! Min dotter är 10.5 månad nu, sen födsel har hon aldrig sovit i mer än 3 timmar sammanhängande sömn. Hon har aldrig varit riktigt intresserad av mat förrän runt 8 mån. När hon blev intresserad så skall hon endast plocka maten själv, vägrar att bli matad! Hon är kräsen med maten med. Det ända som går hem är mos,köttbullar, rån med leverpastej. Vi har testat ett ofantligt många gånger att vänja bort med nattmål. Testat att fasa ut det, testat att bara ge vatten, inget funkar!! Hon har alltid ätit ersättning. Sen på allt detta verkar hon vara en kvällsbebis. Spelar ingen roll om vi tagit upp henne 06.00 på morgonen och sovit korta pass på dagen, längre pass, färre pass, oavsett hon somnar aldrig innan 21.00 lägger man henne vid 19 när hon är sjukt trött så tar hon istället en powernap på ca 30 min sen är hon i Full rulle tills 21.00 . Vi har testat att bada men hon tycker ju de är svin roligt och inte att de blir en avslappnad stund.

Vad fan skall jag göra!?

Hon har alltid somnat med sin speldosa på och att vi klappar henne tills hon somnar. Snälla säg att någon vet vad vi borde testa!!! Jag skall väl inte behöva vänta till hösten 2021 då hon börjar förskolan för att få en rutin på allt!?

:(

• Svar på tråden 10 månaders bebis. Rutiner!!!!
  • Jemp

Låter som att hon har en rutin- att somna kl 21?

• S23

Att somna 21 är väl inte orimligt om hon inte vaknar förtidigt på morgonen sedan och därav får för lite sömn?

Vissa barn är mer kräsna med maten. Låt henne äta själv, läs på om blw. Det är verkligen inte nödvändigt att mata sitt barn utan se det istället som en fördel att hon faktiskt äter och upptäcker maten själv.

Att inte sovit mer än tre timmar i streck är ju heller egentligen inget konstigt. Även om man plockar bort kattmaten så är det ju inte ovanligt att barnet vaknar till några gånger ändå.

Jag antar att ni testat att helt enkelt inte ge mat några nätter och härda ut missnöjet? Det är ju taktiken man ofta har när man vill avsluta amning.

Hon verkar ju ha mycket bra rutiner genom att kunna somna själv på kvällen också!

• cosinus

Att somna 21 ser jag heller inga problem med.

Om hon är van vid ersättning kan ni kanske börja smyga in välling i flaskan på kvällen för att få henne att hålla sig mätt längre. Börja i liten skala och öka långsamt i den takt du fört in gröt.

Försök sen förhala matningen. I början kanske det innebär att ni får sitta och klappa på henne någon timme men det brukar ändå gå relativt fort att komma ner på 2 matningar per natt. Jag har oftast tagit sikte på 2 och 5 till en början och sen när det funkar försökt skjuta på 2-målet och ändå hålla 3 timmar tills man är på 5 och frukost och sen försökt förhala 5 till 6 och så vidare.

Kan mycket väl bli så att de sena kvällarna blir mindre sena när hon övergår till att bara sova en gång per dag.

Svar på tråden 10 månaders bebis. Rutiner!!!!