• Mammassmå

Stetoskop gör ont i öronen, tips?

Som rubriken lyder. Har ett som trycker väldigt hårt in i öronen, någon som har tips på en modell som inte gör det? Max runt 300.

• Svar på tråden Stetoskop gör ont i öronen, tips?
  • Mammassmå
    Mortiscia80 skrev 2021-01-03 11:55:08 följande:

Fråga dina kollegor, det borde ju finnas fler med trånga örongångar :)

Har ingen att fråga och det är inte örongångarna som är problemet, det är själva metalldelen som är för tajt så det trycker för hårt.
  • FtS70

Stetoskop för så liten peng skulle jag aldrig rekommendera, det är dyrt att köpa billigt. Över huvud tycker jag inte att stetoskop behövs i någons husapotek.

• nnnnnnnn

Du kan börja ut så att trycket mot öronen minskar.
    Böj utåt försiktigt och lite i taget tills den inte går ihop med lika stor kraft som tidigare.

Gör hellre lite för lite böjning i början än att ta i så att det går sönder.

• Fliselisan

Kolla också så du inte har en massa vax i öronen, då kan man få känslan av att det gör ont när man använder stetoskop.

• Mammassmå
    nnnnnnnn skrev 2021-01-03 14:17:07 följande:

Du kan börja ut så att trycket mot öronen minskar.

Böj utåt försiktigt och lite i taget tills den inte går ihop med lika stor kraft som tidigare.

Gör hellre lite för lite böjning i början än att ta i så att det går sönder.

Jag har försökt det, men lyckas inte böja den alls.. Vet inte om det är jag som är för rädd för att ta i eller om det verkligen inte går.
  • Mammassmå
    FtS70 skrev 2021-01-03 13:28:00 följande:

Stetoskop för så liten peng skulle jag aldrig rekommendera, det är dyrt att köpa billigt. Över huvud tycker jag inte att stetoskop behövs i någons husapotek.

Behöver inget märkvärdigt, det billiga vi har nu har vi haft i flera år, men jag kan inte tänka mig att det är normalt att det ska trycka så. Måste ju finnas något som är bättre än det här.
  • Fliselisan
    Mortiscia80 skrev 2021-01-03 17:02:41 följande:

Varför har ni ett stetoskop hemma?

Tror det är på TS arbete?
  • Ällingen

Vi har olika stetoskop på jobbet och det går att beställa olika storlekar på "plupparna".

Svar på tråden Stetoskop gör ont i öronen, tips?