• Exajjer

Mamma flyttar, ändras barnets adress?

Hej.

Jag och min föredetta Sambo har en 3 månaders. Vi bodde i en by utanför en stad.

Mamman har nu lämnat mig, flyttat in till staden och bytt adress. Vi är överens om att i framtiden ska barnet gå på förskola här i byn istället för i staden. Är mitt barn fortfarande skrivet hos mig även när mamman har flyttat?

Jag har försökt googla och det jag kom fram till var att det krävs bådas underskrift om barnets adress ska ändras. Stämmer detta?

• Svar på tråden Mamma flyttar, ändras barnets adress?
  • CitronTulo

Om ni har gemensam vårdnad så stämmer det att du behöver godkänna att barnets adress ändras.
    Så har du inte gjort det så är barnet fortfarande skriven på din adress.

• Drottningen1970
    CitronTulo skrev 2021-01-08 23:23:52 följande:

Om ni har gemensam vårdnad så stämmer det att du behöver godkänna att barnets adress ändras.

Så har du inte gjort det så är barnet fortfarande skriven på din adress.

I teorin. I praktiken så folkbokför skattemyndigheten personen där vederbörande har sin huvudsakliga dygnsvila, oavsett om båda föräldrarna godkänt eftersom folkbokföringslagen kräver detta.
  • Anonvm
    Drottningen1970 skrev 2021-01-09 12:22:32 följande:
    I teorin. I praktiken så folkbokför skattemyndigheten personen där vederbörande har sin huvudsakliga dygnsvila, oavsett om båda föräldrarna godkänt eftersom folkbokföringslagen kräver detta.
    Men det är ju efter att 2a vårdnadshavarens medgivande inte kommit in o de därför startat och genomfört en "utredning"....

Detta sker inte utan att även den andra vårdnadshavaren iaf minst gjorts medveten om att en begäran av ändring av barnets folkbokföring kommit in? 
  • Anonvm
    Exajjer skrev 2021-01-08 23:20:49 följande:

Jag har försökt googla och det jag kom fram till var att det krävs bådas underskrift om barnets adress ska ändras. Stämmer detta?

Det framgår inte av din TS om ni har gemensam vårdnad eller om någon av er har enskild vårdnad.

Om ni har gemensam vårdnad så bör du själv kunna kolla upp vart ditt barn är folkbokförd, kanske via nån e-tjänst hos skatteverket?

Du kan även agera ombud åt ditt barn i 1177 vårdguiden....
  • CitronTulo
    Drottningen1970 skrev 2021-01-09 12:22:32 följande:
    Fast det sker ju inte utan utredning, eller utan TS vetskap?
  • Anonym (eee)

TS: ni båda ska skriva under om ni har gemensam vårdnad. Har mamman egen vårdnad så kan hon flytta med barnet utan din underskrift. 

Har du synpunkter, kontakta skatteverket. Om barnet fått ändrad adress utan att du skrivit under något, kan mamman ha begått ett lagbrott. 

När ett barn byter adress och en förälder skickar in utan att den andra gått med på ändringen, kontaktas man av Skatteverket för att intyga att adressändringen är ok, eller inte. Är man inte ok med den så behöver skatteverket utreda och bestämma vilken adress barnet ska stå på. I det här fallet med ett så litet barn som kanske ammar osv, så är det rimligt att barnet står på mammans adress (om det inte är något väldigt speciellt dåligt med henne) 

• Exajjer
    Anonvm skrev 2021-01-09 12:37:46 följande:
    Det framgår inte av din TS om ni har gemensam vårdnad eller om någon av er har enskild vårdnad.

Om ni har gemensam vårdnad så bör du själv kunna kolla upp vart ditt barn är folkbokförd, kanske via nån e-tjänst hos skatteverket?

Du kan även agera ombud åt ditt barn i 1177 vårdguiden....

Vi har gemensam vårdnad. Eftersom barnet är så litet så är barnet mest hos henne just nu, vi kommer ju självklart ha varannan vecka sen när detta går.

Har dock tagit reda på att växelvis boende är inte att rekommendera till en under 3 år. Både jag och mamman vill inte att barnet ska gå i förskola inuti staden då vi tycker förskolan i byn är mycket bättre.

Jag tackar så mycket för svaren här. :)

• Anonvm
    Exajjer skrev 2021-01-09 18:53:59 följande:

Vi har gemensam vårdnad. Eftersom barnet är så litet så är barnet mest hos henne just nu, vi kommer ju självklart ha varannan vecka sen när detta går.

Har dock tagit reda på att växelvis boende är inte att rekommendera till en under 3 år. Både jag och mamman vill inte att barnet ska gå i förskola inuti staden då vi tycker förskolan i byn är mycket bättre.

Jag tackar så mycket för svaren här. :)

Har ni gemensam vårdnad så kan inte ena vårdnadshavaren ändra barnets folkbokföring utan att den andra vårdnadshavaren samtycker. Alternativet är att skatteverket gör vad de benämner som en "utredning" om vart barnet har sin huvudsakliga nattvila, men då lär iaf den andra vårdnadshavaren bli kontaktad av skatteverket när de genomför "utredningen".

Härligt att se någon som anser att det är självklart att barnet skall bo växelvist, vilket långt ifrån alltid är fallet, vissa vill ha barnet hela tiden, andra vill inte veta av barnet alls...

Det stämmer som du skriver att den nutida forskningen på ämnet gör gällande att det är olämpligt för barn under 3år att bo varannan vecka. Tänk dock på att det finns fler varianter av växelvist boende.
    Det som generellt rekommenderas för mindre barn är tätare byten, t.ex det som kallas 2-2-3.
    Kolla upp detta o prata ihop dig med barnets mor.
Svar på tråden Mamma flyttar, ändras barnets adress?