• Josefiinl

TENTA SKIT!!!

Åh jag blir såååå less, kuggat 2 tentor på raken nu och jag förstår inte vad jag gör för fel, det är inte så att jag inte pluggar eller att jag gör allt 2 dagar innan utan jag kör lite olika tekniker typ skriver på datorn sen skriver jag på papper, läser i boken och sammanfattar och svarar på frågor men ändå får jag helt blackout när det är dags för tenta! Det är inte hela världen men jag är lite känslig så för mig är det som hela världen rasar och jag känner mig sämst, började gråta idag när jag fick resultatet..

har ni något plugg tips eller bara några peppande ord kanske? Är så nere just nu samtidigt som jag försöker plugga på inför den första omtentan imorgon. Suuuuuck :(

• Svar på tråden TENTA SKIT!!!
  • Anonym (KI)

Så du kan egentligen allt men du får en tillfällig blackout av ångesten vid provet? Då finns det tekniker och behandlingar för att få hjälp med just ångesten och det mentala. Lär inte hjälpa att plugga mer om det är problemet. 

Nu vet jag inte hur skolhälsans öppettider ser ut under corona men dit kan du vända dig för detta bl.a. 

Ge inte upp, det viktiga är inte hur snabbt du klarar något.

• Anonym (J)

Fast du har klarat andra prov tidigare. Hur gjorde du då?

• Anonym (J’)
    Anonym (KI) skrev 2021-01-14 16:52:34 följande:

Så du kan egentligen allt men du får en tillfällig blackout av ångesten vid provet? Då finns det tekniker och behandlingar för att få hjälp med just ångesten och det mentala. Lär inte hjälpa att plugga mer om det är problemet. 

Nu vet jag inte hur skolhälsans öppettider ser ut under corona men dit kan du vända dig för detta bl.a. 

Ge inte upp, det viktiga är inte hur snabbt du klarar något.

Tror det är en blandning, jag kan en del men allt fastnar inte då det är så mycket att plugga på och sen får jag blackout när jag väl sitter där. Jag är ingen pluggmänniska men jag har verkligen försökt nu då jag vill jobba med det jag pluggar till. Behövde verkligen en motivation på att fortsätta men att kugga 2 tentor gav mig världens uppförsbacke istället. Vet inte så mycket om själva skolan faktiskt då vi bara varit där 3 gånger men får kolla upp kanske vad man kan få hjälp med.
  • Anonym (J’)
    Anonym (J) skrev 2021-01-14 16:54:48 följande:

Fast du har klarat andra prov tidigare. Hur gjorde du då?

Tidigare har det varit mindre prov i form av en klicktenta på datorn och inlämningar, dessa 2 va större tentor i sal.
  • Anonym (Lärare)

Det verkar som att du pluggar in fakta men saknar det större helhetsperspektivet. Försök sammanfoga de delar du lärt dig från böcker, fundera på vad ni diskuterat under seminarier, vad som tagits upp på föreläsningar osv. Se över dina anteckningar från föreläsningar etc.

• Anonym (E)

Jag tror, som Lärare säger, att du saknar helhetsperspektivet. Jag blir också svettig och yr av salstentor så jag känner igen mig i det du beskriver!

Börjar du plugga i tid? Om inte - börja nu.

För anteckningar under lektionerna, sammanfatta, och i slutet av veckan sätter du dig och repeterar det du gjort under veckan. Föregående är ett tips jag fick under mitt första år och sedan jag började med det har det gått riktigt bra! Då och då kan du sätta dig och göra en mindmap över innehållet. Du kan skriva en text om allt du lärt dig. Försök få tag på gamla tentor i ämnet, på så vis kan du dels se vad som förväntas av dig för att bli godkänd, dels träna på att svara på frågan själv.

Belöna dig själv under tentadagen. Köp en lyxig frukost innan tentan, hitta på något kul efter tentan, på så vis lär du dig koppla tentadagen till positiva saker.

• Anonym (HH)

Fy vad jobbigt. Jag ska skriva en tenta i företagsekonomi om några dagar och är ganska orolig för att det inte ska gå. Då måste jag vänta ett halvår på nästa chans och då kommer jag ju glömma allt.

Svar på tråden TENTA SKIT!!!