Inlägg från: Anonym (Louise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Louise)

Letrozol trots egen ÄL?

Jag och min sambo är snart inne på två år av försök att bli gravida. Jag har numer en normal cykel på 28 dagar med positivt äl-test på dag 14. Trots detta får jag spottings mellan 3-7 dagar efter äl fram till mens. Jag är ganska övertygad om att detta har med äl att göra men min läkare säger att han kan garantera att jag har äl då jag får positiva test. Jag hade kontakt med en privat klinik som förklarade att de direkt hade testat stimulering för att se om blödningarna försvinner. Min läkare tycker att nästa steg är IVF och inte stimulering. Jag skulle så gärna vilja testa detta innan IVF. Jag förstår att många av er fått letrozol och ovitriell trots förmodad äl. Har ni några tips på hur jag kan få min läkare att skriva ut detta och vilka argument jag kan använda? Jag känner min bortglömd och förvirrad när jag får ett svar från vården och ett annat av en privat fertilitetsklinik (CvL). Så tacksam för svar!

• Anonym (Louise)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-05-16 18:55:21 följande:

Menar du positivt genom blodprov eller positiv ÄL-sticka? För om din läkare tror att positiv ÄL-sticka betyder garanterad ÄL så är han helt ute och cyklar. Jag har minst en bevisad gång då jag fått positivt på min ägglossningsmonitor (digitala tester, 99% sannolikhet att stämma) men gjort både VUL och blodprov som visar att jag inte haft ÄL utan den kom först 10 dagar senare när jag hade fertilt sekret. Jag litar mer på kombinationen av fertilt sekret (googla om du inte vet vad det är) och positiv sticka, utan fertilt sekret så skulle jag inte lita helt på ÄL-test.

Har tyvärr inga råd kring hur man bäst får Letrozol, jag har varit hos två olika kliniker och båda gångerna har de varit generösa med recept, har själv dock inte velat testa det förrän först nyligen.

Endast genom stickor.. Tror de tog ett prov på progesteron när vi startade vår utredning i oktober som jag aldrig fick ta del av. Frågade sedan om jag kunde få ta ett nytt prov men läkaren menade att det var helt meningslöst. Märker av lite fertilt sekret men inte det där ?toppfertila? som ser ut som äggvita. Gissar att min kropp försöker ägglossa men inte riktigt kommer dit. Har inte heller fått ta prov på AMH så det kommer jag bekosta själv för att göra. Hade ett FSH på 6.0 och man kunde se flera äggblåsor på en gynundersökning som gjordes tidigare i september 2020 för att utesluta cellförändringar, så antar att läkaren nöjde sig med det.

Jag får helt enkelt stå på mig och försöka se till så jag får testa stimulering. Så frustrerande med all den här väntan och längtan.
Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?