Resa bort från mamman med 9 månaders bebis
Jag går inom kort på pappaledighet. Jag vill resa bort med vårt barn till släktingar i andra änden av landet (mer än 8 timmar i bil när man kör utan bebis), men mamman är mer eller mindre tvungen att stanna hemma på grund av situationen med hennes jobb.
Hur jobbigt är det för barnet att vara borta från sin mamma i några dagar, upp till en vecka, i den här åldern?
När jag är själv med barnet i några timmar går det hur bra som helst, men barnet och min fru har inte varit separerade mer än kanske sex timmar sedan barnet föddes (då har det varit för att de båda har sovit...)
Skälet till att jag vill resa är att en släkting blivit svårt sjuk, och nu har släktingens hälsa försämrats ytterligare. På grund av Corona har jag knappt träffat släktingen sedan barnet föddes, och släktingen har bara träffat barnet en gång. Jag vill resa både för att träffa släktingen och för att släktingen ska träffa barnet, innan det är för sent.
Barnet älskar att åka bil. Det är klart att det blir jobbigt men det är klart görbart att köra hela sträckan med barnet, eventuellt får man sova över halvvägs om det krisar.