• TriPete

Göra pluggandet roligare

Göra pluggandet roligare
    Hej
    Jag skulle vilja bolla lite tankar om pluggande.
    Min grundtanke är att varje barn ska nå sin personliga potential - alltså inte nödvändlgtvis A i allt, men heller inte mindre än vad som är möjligt att nå med glädje och utan osund press. En balansgång mao.
    Vet man vad man vill och satt upp mål så vet man ofta vad som krävs för att nå dit betygsmässigt. Då finns det en tydlig motivation till att plugga.
    Jag tror dock inte alla ungdomar har en så klar bild av vart de vill. Så, jag har fokuserat mitt stöd till våra barn i nuet och vardagen. För om de pluggar strukturerat och kontinuerligt tar de dem framåt och ger dem en känsla av kontroll över situationen konkret här och nu, och inte en vag bild av framtiden och kanske vaga förväntningar från mig som förälder.
    Jag tror inte min insikt är unik utan något som de flesta föräldrar inser (eller så inser ni något ännu smartare).
    För att göra detta enklare för mig som förälder och roliga för barnen har jag byggt en app. Varje söndag planerar vi i appen pluggandet tillsammans vi 1-2 veckor. Det viktiga är att vi utifrån när en läxa ska vara gjord lägger in när själva pluggningen ska göras - kanske vid flera tillfällen som inför ett prov.
    Detta har lett till många positiva saker för oss:
    Jag och barnen har ett slags "avtal" om hur veckan ska se ut, och vi får ett naturligt sätt att konkretisera och befästa det vi kommer överens om.
    Jag som förälder har örnkoll på hur det går och kan kolla av när något inte gjorts och berömma när det gjorts. Det ger ytterligare ett sätt att löpande ha en dialog om skolarbete, vilket annars kan vara svårt att få till.
    Barnen gillar att ha koll - de har själva lagt upp planen och vet också när de är fria. Och de älskar att checka av pluggsaker. Det verkar som att allt blir lite roligare om det görs i en app.
    Jag funderar på att göra appen tillgänglig för alla, men tänkte först kolla lite om jag tänker rätt - det kanske finns ett ännu bättre sätt som vi kan appifiera. Så, det vore kul att få lite input på detta. ????
  • Svar på tråden Göra pluggandet roligare
Svar på tråden Göra pluggandet roligare