• 222missii

Tidigt ultraljud (VUL) vecka 5/6/7

Finns det verkligen en chans att se något embryo i vecka 5? Tex 5+4 eller 5+5? Någon som har erfarenhet (och vet att dom var i just den veckan) hur många mm ansåg läkaren att embryot var & blev ni framåtflyttad senare?

Läser vissa som sett i vecka 5 men trodde det var omöjligt innan vecka 6+. Eftersom hjärtat börjar slå i vecka 5?? Dela gärna egna erfarenheter

• Svar på tråden Tidigt ultraljud (VUL) vecka 5/6/7
  • Smurfem

Gjorde ett vul i vad vi trodde var v 7 (6+ nånting efter senaste mens) men dom flyttade bak oss till v 6 (5+4). Såg hjärta ticka.

• KristinG

Jag var på VUL i v 6 (5+6). Embryot var då 4-5 mm och hjärtat slog :)

• Anonym (Jaha)

Jag gjorde vul mitten av v 5 (5+3-4) och där syntes bara en hinnsäck.

• 222missii

Smurfem, blev du flyttad senare på ultraljud så det stämde med ditt egna datum?

Minns du hur många mm dom sa att det var i v 5+4? :)

• Smurfem
    222missii skrev 2021-02-25 10:25:58 följande:

Smurfem, blev du flyttad senare på ultraljud så det stämde med ditt egna datum?

Minns du hur många mm dom sa att det var i v 5+4? :)

Minns ej hur stort fostren var (tvillingar), men kommer ihåg att jag tyckte dateringen var konstig för det stämde inte överens med senaste mens/ägglossning. Det hela slutade dessutom i ett MA som upptäcktes fem veckor senare, där fostren inte växt något sedan VUL. Så nått var det ju som inte stämde
  • Al88

Jag gjorde vul v5+6 och då syntes ett pickande hjärta och lillkillen är idag 11 månader:)Dateringen stämde .

• 222missii

Smurfem, beklagar. Va jobbigt :/

Al88: ok minns du hur många mm de var då? :)

• Jag är bara jag

I stort sett kan man säga så här:
    V.5 kan fostret synas, definitivt i slutet, men det är inget måste
    V.6 ska fostret synas. Man kan även se hjärtslagen i slutet av veckan, men inget måste
    V.7. fostret ska synas tydligt, i regel kan man se hjärtslag
    V.8. Man ska absolut se hjärtat slå.

Det kan räcka med några dagars felräkning för att VUL tidigt  bara blir ett orosmoment. Vi som gjort IVF får oftast som rekommendation att göra VUL först v.8 eftersom det då inte råder nån tvekan om huruvida man är gravid med ett levande foster eller inte.

• 222missii

Så om man ser hjärtat ticka är man garanterat i vecka 6+0 eller mer, eller kan de ticka i vecka 5? Tänkte eftersom du skrev att man kan de fostret i vecka 5, känns inte som hjärtat borde synas i 5+4... gud man blir ju knäpp av dehär men man blir ju orolig att allt inte står rätt till :)

• Al88
    222missii skrev 2021-02-25 11:32:47 följande:

Smurfem, beklagar. Va jobbigt :/

Al88: ok minns du hur många mm de var då? :)

Tror det var 4,5 mm. Senaste gången gjorde jag också VUL nu i september och kände då att det inte alls var korrekt enligt min beräkning,de beräknade fostret till v 5+5 med tickande hjärtat och endast 2,8 mm vilket jag visste var något fel...fick MA 2 veckor senare
  • 222missii

Okej jag förstår :/

Är det bäst att göra tidigt vul i vecka 6 eller 7, eller är det bättre att göra vid vecka 13? För att få ett så exakt & rättvisande datum som stämmer med ens äl? Om nån var erfarenhet :)

Rutinultraljud har jag hört är det som diffar mest

• Jag är bara jag
    222missii skrev 2021-02-25 13:20:48 följande:
    Så om man ser hjärtat ticka är man garanterat i vecka 6+0 eller mer, eller kan de ticka i vecka 5? Tänkte eftersom du skrev att man kan de fostret i vecka 5, känns inte som hjärtat borde synas i 5+4... gud man blir ju knäpp av dehär men man blir ju orolig att allt inte står rätt till :)
    Hjärtat börjar slå efter 20-21 dagar vilket blir ca 3 veckor efter äl och alltså runt v.6. Med nån dags felberäkning på äl kan man alltså rent teoretiskt se hjärtat på VUL v.5+4, men det är ovanligt. Garanti för hjärtslag har man först v.8 även om de oftast syns v.7 också. Jag gjorde VUL v.13 med första barnet och det stämde på dagen- hade gjort FET. Även UL dagen efter stämde. Sen börjar det diffa som sagt eftersom fostren är olika stora redan vid RUL. Där låg jag långt över fast det stämt v.13.
  • 222missii

Ok då väntar ja nog till v13 för att få ett rätt svar :) har tidigare gånger gjort i vecka 6 o blivit helt förtvivlad för att de inte stämt med äl o sista mens, O att de varit för ?litet?

Men de kanske är svårt att mäta så tidigt & fostren kanske växer ?till sig senare?

Var även med om en läkare som gjorde hela vul på 30 sekunder så man kanske inte ska lita så mkt på sånt

• Jag är bara jag
    222missii skrev 2021-02-25 14:04:22 följande:
    Ok då väntar ja nog till v13 för att få ett rätt svar :) har tidigare gånger gjort i vecka 6 o blivit helt förtvivlad för att de inte stämt med äl o sista mens, O att de varit för litet
    Men de kanske är svårt att mäta så tidigt & fostren kanske växer till sig senare

Var även med om en läkare som gjorde hela vul på 30 sekunder så man kanske inte ska lita så mkt på sånt
    Det är jättesvårt se exakt i så tidiga veckor för fostren är ju verkligen pyttesmå. Hur bra man ser beror på vanan hos den som tyder och VUL-apparatens ålder och kapacitet. Men det finns ju ett mellanting mellan v.6 och 13 också. Glad V.9 ser man bra. 
Svar på tråden Tidigt ultraljud (VUL) vecka 5/6/7