Lilant skrev 2021-03-02 16:39:58 följande:
Så funkar det faktiskt inte att ju mer man ammar desto mer mjölk får man :) har man anlag för att inte producera så mycket mjölk så spelar det ingen roll hur my mer man än ammar för de kommer inte komma mer för det :)
Jo så funkar det faktiskt, det är få personer som fysiologiskt inte kan amma sitt barn. Många tror att dom inte har tillräckligt med mjölk men det är barnet som bestämmer hur mkt mjölk som produceras, genom att vilja amma oftare. Om man märker att ens barn bara vill ligga vid bröstet hela dagen så är det för att barnet lägger in en ny beställning på ökad produktion. Det är väldigt fiffigt
Som svar till TS, jag brukade amma ett bröst i taget men ibland bytte jag bröst om barnet legat väldigt länge vid det ena bröstet men fortfarande inte var nöjd. På kvällarna märkte jag aldrig att det var mindre mjölk, däremot ville mina barn gärna ligga vid bröstet och ammas det mesta av kvällen. Det passade ju mig bra för då satt jag öndå framför TVn
Många tror att ett spänt bröst är bra och att det är fullt med mjölk men det är alltså inte bra, det betyder att barnet inte ätit så ofta som det produceras mjölk och därmed minskar produktionen. Ett mjukt bröst kan ha fullt med mjölk ändå. Det är det bästa för amningen.