• Johan70

Rör sig mycket

Den lille är snart 7 månader och har inte lärt sig att krypa ännu, så han är på samma plats på golvet när han leker,

När han sitter i stolen vid matbordet och när han ligger på skötbordet, så rör han sig jättemycket, sparkar och sprattlar och liksom ?springer?. Det är väl energi som han inte får ur sig på annat sätt. Kan man tänka sig att han kommer att lugna ner sig när han väl har börjat krypa så att han får användning för energin på ett bättre sätt?

• Svar på tråden Rör sig mycket
  • brallison

Intressant fråga. Men min första tanke var - om han inte lärt sig att krypa än och har överskottsenergi, försök att sätta honom i en hoppgunga. Den tränar ryggen och ben, samt hjälper till att bli av med lite energi

• Johan70
    brallison skrev 2021-03-03 14:58:12 följande:

Intressant fråga. Men min första tanke var - om han inte lärt sig att krypa än och har överskottsenergi, försök att sätta honom i en hoppgunga. Den tränar ryggen och ben, samt hjälper till att bli av med lite energi

En hoppgunga kanske vore något. Vi har ingen sådan. Fast jag läste någonstans att de inte är så bra för rätt stimulans och utveckling,..?

• brallison
    Johan70 skrev 2021-03-03 15:04:18 följande:

En hoppgunga kanske vore något. Vi har ingen sådan. Fast jag läste någonstans att de inte är så bra för rätt stimulans och utveckling,..?

Vi blev rekommenderade att använda en sån av BVC och fysioterapeut, dock var det några år sedan, kanske råd har förändrats - kolla på uppdaterade info.
  • Lilant

Tänk på att alla barn inte kryper :) min 8 månaders kommer nog aldrig krypa men ställer sig upp med stöd och har lyft huvudet sedan födseln, sparkar gör hon hela tiden har varit så illa att man fått stå jätte långt i från skötbordet med kroppen och stävja sig fram med armar för att byta blöja om man inte ville få rejäla blåmärken av alla sparkar, hon sparkar så mycket att hon inte sover heller :) men såg i en annan tråd om att ditt barn inte gillar bärsjal har du sökt på highneed baby? Låter som att du har en sådan, det har iallefall vi haha

• Johan70
    Lilant skrev 2021-03-03 16:43:03 följande:

Tänk på att alla barn inte kryper :) min 8 månaders kommer nog aldrig krypa men ställer sig upp med stöd och har lyft huvudet sedan födseln, sparkar gör hon hela tiden har varit så illa att man fått stå jätte långt i från skötbordet med kroppen och stävja sig fram med armar för att byta blöja om man inte ville få rejäla blåmärken av alla sparkar, hon sparkar så mycket att hon inte sover heller :) men såg i en annan tråd om att ditt barn inte gillar bärsjal har du sökt på highneed baby? Låter som att du har en sådan, det har iallefall vi haha

Jag uppfattar inte mitt barn som highneed, men kanske intressant att kolla upp ändå.

• Lilant
    Johan70 skrev 2021-03-06 04:48:18 följande:

Jag uppfattar inte mitt barn som highneed, men kanske intressant att kolla upp ändå.

Inte jag heller men finns ju vissa strategier som funkar med sånna barn därför är det bra att kolla upp :)
Svar på tråden Rör sig mycket