• kebabtallrik

10 månader och extremt svår att "söva".

Vår flicka är nu 10 månader och har alltid varit väldigt svår att få till sömns, både dag och natt. Vi trodde att det skulle vara bättre vid det här laget men det är snarare sämre. Bära i famnen, ligga bredvid i sängen, amma till sömns etc, hon skriker som att någon torterar henne. Hon tar heller inte napp, inte snuttefilt, inte flaskan.. ingenting som kan få henne att komma till ro.

Vad ska man göra? Kommer det en dag då hon helt plötsligt är okej med att ligga och mysa sig till sömns mellan Mamma och Pappa? Det är just nu extremt tröttsamt och ledsamt.

• Svar på tråden 10 månader och extremt svår att "söva".
  • sextiotalist
    kebabtallrik skrev 2021-03-05 09:57:44 följande:

Vår flicka är nu 10 månader och har alltid varit väldigt svår att få till sömns, både dag och natt. Vi trodde att det skulle vara bättre vid det här laget men det är snarare sämre. Bära i famnen, ligga bredvid i sängen, amma till sömns etc, hon skriker som att någon torterar henne. Hon tar heller inte napp, inte snuttefilt, inte flaskan.. ingenting som kan få henne att komma till ro.

Vad ska man göra? Kommer det en dag då hon helt plötsligt är okej med att ligga och mysa sig till sömns mellan Mamma och Pappa? Det är just nu extremt tröttsamt och ledsamt.

Är hon trött eller kanske övertrött. Ni får träna att läsa av henne. Sedan har vissa barn inte alltid lika stort sömnbehov som de borde ha. Andra barn kan kämpa emot sömnen. 
    När sonen varit inne i sådana perioder, då har vi inte ens gjort någon grej av nattningen. Ofta blev det så att han somnade i soffan och vi bar in honom när vi skulle lägga oss
  • Ebo88

Stella hade svårt att komma till ro, speciellt vid 8 månader. Vi gick in 20 min innan hennes egentliga sovtid och jösses vilken skillnad !! Blev mycket lättare att lägga henne. Kan fortfarande ta lite tid ibland (15månader nu) men hon vill mysa sig till ro ibland.

Vi har även börjat lägga henne i sin egna säng (förut vaggade vi henne i famnen i vår säng och lade ner henne i sin säng)

Jag sjunger en nattvisa 2 gånger medan jag vaggar henne, säger godnatt och sov så gott och sedan lägger jag ner henne. Sätter mig sedan på sängkanten och lägger henne ner varje gång hon ställer sig upp. Säger ingenting utan jag bara lägger henne ner. 1a gången så lade jag om henne ca 90 gånger på 48 minuter men senaste gången så ställde hon sig upp kanske 12 gånger och somnade efter 15min.

De flesta nätterna så vaknar hon runt 03 och kommer över till vår säng men hon sover i sin säng från ca 18.30 tills hon vaknar då.

• Söderlund

Hur mycket sover barnet på dagen?

Vår son är 10 månader och har äääntligen börjat sova bättre, men han har alltid sovit "för lite" och mindre än vad han ska för sin ålder, just nu ligger han på 11-12h totalt per dygn, ett tag låg han på 7-8h/dygn. Vi har också haft det kämpigt dag och natt, nattningar tog timmar, kunde bara sövas i famnen eller att vi körde över tröskeln med vagnen till 8,5 månad. Tricket för oss var att inte låta honom sova för mycket dagtid från ungefär 8 månaders ålder (innan det vakande han själv efter 30-40 min dagtid). Just nu är han väldigt trött tex, och det sägs ju att man inte ska väcka barn som sover, men vi gör det nu, han får sova max 1h förmiddag och eftermiddag för att han ska vara tillräckligt trött för att sova på natten.

• Johan70

Tack för bra tips i fen här tråden. Jag känner igen en del från vår son.

Det funkar inte med några rutiner för att få vår son till ro. Man får pröva sig fram nästan varje kväll. Vissa gånger går det utmärkt, andra gånger tar det oerhört lång tid och är frustrerande. Ofta hjälper det att inte låta honom sova för länge på dagen.

• Elin2014

Spontant låter det som övertrötthet. För oss funkade mörklagt rum, knäpptyst, och sitta på Pilatesboll och studsa. De sov aldrig någonsin om det inte var mörkt som i graven - vi snackar tättslutande mörkläggningsgardiner.

En annan fundering om hon skriker mycket är magen - mina barn har behövt rapa efter att de ätit välling eller ammats - de har dock varit extremt "svårrapade". Men missade man en enda gång så var det timmar av skrik som följde. Det gick aldrig att fuska....att amma till sömns kunde gå, men en kvart senare var det gallskrik.....

Svar på tråden 10 månader och extremt svår att "söva".