• Madame98

Illamående, vad funkar/funkade för er?

Ni med graviditetsillamående, vad funkar för er att äta? Både "riktig" mat men också snacks/saker att äta på kvällen.

Jag får inte i mig så mycket alls och har gått ned lite i vikt. Blir äcklad och illamående av det mesta i matväg, och när jag väl äter blir det jättelite. Försökt med isglass och det funkar ett litet tag bara.

Chips, bullar, bakelser och sådant vill jag spy bara jag tänker på, så kan inte "lura" kroppen på så sätt heller.

Blir orolig att det ska drabba fostret på något sätt.

• Svar på tråden Illamående, vad funkar/funkade för er?
  • Jag är bara jag

Lergigan comp funkade, men det fick jag inte ta så ofta pga koffeinet. Salt mat. Sött funkade inte öht. Saltiner och jordnötter. Inga mängder mat. Barnet får i regel vad det behöver.

• Madame98
    Jag är bara jag skrev 2021-03-06 13:23:14 följande:

Lergigan comp funkade, men det fick jag inte ta så ofta pga koffeinet. Salt mat. Sött funkade inte öht. Saltiner och jordnötter. Inga mängder mat. Barnet får i regel vad det behöver.

Tack, får testa salta kex och jordnötter och se om det kanske fungerar.
  • Anonym (A)

Sorbet av bra kvalitet funkade ofta bra för mig. Brukade kunna ta en lätt måltid efter 1-2 kulor sorbet som förrätt. 

• Anonym (Frukt)

Iskall frukt skuren i bitar: platta persikor, aprikoser, vissa söta druvor.

• Goldenrobot

Extra B-vitamin (B6 = pyridoxin) - för mig tog det faktiskt helt bort "åksjukekänslan" :)

Jag tog c:a 50 mg per dag; tror man kan ta mer än så men bör kollas upp isf.

• Anonym (Mammis)

Syrliga saker. Yoghurt, frukt. Smååt sockerfria halstabletter mest hela dagarna. Behövde ha något i munnen ofta och ville inte förstöra tänderna. Att de är lite laxerande är bara en välkommen bonus.

Och en klick pepparmintssalva under näsan.

Men jag hade inte så kraftigt illamående, men ihållande och under hela graviditeten.

• Eliiineliiin

Det enda som funkade för mig var att äta frukost typ fyra gånger. Majskakor i sängen, något liknande i bilen mot jobbet 15-20 minuter senare. Fil med musli på jobbet (kom 30 min tidigare för att kunna äta) och mackor igen efter ca en timma (på gränsen att jag klarade en timma) sen var hela dagen fri från illamående. Men detta är bara jag och mitt illamående. Missade jag en frukost kunde dagen vara körd. Så FRUKOST var min stora räddning. Hur äckligt det än var.

• trollhona

Du väntar säkert en pojke då. Drick juice istället för att äta, du får vitaminer mm
    Ett tips är också att du köper hem Refreshers (godiset man käkade på 90talet) de innehåller samma substans som treo, och ger samma effekt mot illamående utan de farliga effekterna. Men kom ihåg att äta dem som om de är medicin, alltså inte käka 10 stycken och hoppas på det bästa..

• Lilant

Att små äta som dom rekommenderar va ren skit... jag måste äta tre gånger om dagen annars skulle jag spy hela tiden sen åt jag saltapinnar och drack fanta utan socker då socker äcklar mig, har åksjukearband och går aldrig ut i köket haha mår lite bättre nu och är i vecka 10 :) förra gången kunde jag bara ligga och spy fram till vecka 25 då det gick över:) har hopp om att de släpper vecka 12 denna gången :) tror det är en pojke nu förra gången va det en flicka :)

• Anonym (Fortfarande illamående)

För mig funkade det att äta något litet ofta i början. Några lättsaltade chips eller en djungelvrål att suga på hjälpte lite. Nu på slutet har illamåendet kommit tillbaka ännu värre för mig. Det kommer kombinerat med halsbränna så att ta något mot halsbrännan hjälper lite. Har också fått lergigan Comp men sover dåligt som det är så vågar inte ta det pga koffeinet. Att smutta på kolsyrad dryck funkar också något.

• Anonym (Ann o nym)

Första graviditeten använde jag endast sea-band men andra gången behövde jag komplettera med lergigan comp när jag mådde riktigt, riktigt illa. Ring din barnmorska, hon bör kunna hjälpa dig att få något som hjälper. Sea-band funkar klockrent (även mot pms) och jag ser det som en bonus att man slipper äta tabletter i onödan

• Anonym (T)

Ingenting. Jag mådde pissilla 24 timmar om dygnet trots medicinering och fick tvinga mig att äta för om jag inte åt mådde jag ännu mer illa. Det enda jag kunde äta första graviditeten var salta pinnar och frukostflingor. Du behöver inte vara orolig för fostret i alla fall, hen tar det hen behöver. Mina barn är fullt friska trots att mina graviditeter var som de var. Det finns de som har det ännu värre och ändå får friska barn. Om det blir helt ohållbart och du inte får i dig någonting allls, dra dig inte för att kontakta sjukhuset. Jag var inne två gånger och fick dropp vid första graviditeten.

• Anonym (123)

Jag åt primperan då lergigan inte funkade sedan fick jag försöka äta typ hela tiden för minsta hunger så slog illamåendet till. Hade inget som alltid funkade utanndrt som funkade igår var inte alls säkert att det gick idag. Men åt rätt mycket mackor och sölig frukt, melon tex.

• Anonym (Testa massor)

Med första barnet funkade isglass (piggelin), äppelbitar, nötter, russin, pasta med ketchup (innan graviditeten hatade jag ketchup...) och mängder med vatten. Jag testade att äta isbitar, som gav effekt under själva ätandet, men inte långsiktigt efter den var slut. Men gott och skönt ändock. Annars använde jag seaband som också gav bra effekt. Illamåendet började minska i v 11 ich i v 14 var det helt över. En "kort" period som jag kunde stå ut med.

Nu andra barnet funkade inget. Jag testade och kämpade på tills ca v 9-10 innan jag gav upp och fick både sjukskrivning och tabletter. Kunde inte ens med medicin och seaband vända mig i sängen utan att kräkas. Min man serverade mig allt från mackor till kex och mozzarella med tomat i sängen, som jag åt liggande. Det var skönt med lite kallare mat, men hjälpte inte så mycket för själva illamåendet. Efter v 15 kom jag ut sängen lite och sen dess har jag hällt j mig Mjölk. Det hjälper en stund för mig. Nu i v 25 är illamåendet över. Denna gång kunde jag inte "stå ut" som första.

Som du ser så är det stor skillnad i vilka grejer i matväg som funkade för mig, men testa allt möjligt! Min läkare rekommenderade även ingefära som kan hjälpa. Tyvärr gillar jag inte ingefära, så det testade jag aldrig.

• Gameofthrones

Jag åt mkt kött och grönsaker, gjorde mkt smooties utan yougurt i. Rena hälsobomber, kimchi tex.

Åt det jag ville på helgerna som nu.

Fick lite smak för wokgrönsaker eller stekta. Köpte gärna färska ej frysta.

• Juney

Håller på o bli knäpp på mitt illamående.. kräks inte så farligt, men att må Konstant dåligt tär på en.. är snart i v.16..

Äter frukt (kiwi, melon, Ingrid Marie äpplen, jordgubbar), smoothies, minimorötter, nesquick med mjölk, knäckebröd, kexchoklad, juice/fruktdryck/festisar, cola, godis/tuggummi med pepparmint, kall potatis, kall pasta, grönsaker över lag, säkert nått mer.. men typ endast kall och icke tillagad mat.. och jag låter det ta tid, ibland är det tre makaroner - paus. Tre makaroner - paus typ :I

Får i mig lagad mat på kvällen (måste lägga mig direkt efter annars kräks jag upp allt igen).

Postafen hjälpte mig i början. Kan inte äta kex, salta pinnar, majskakor etc. Jag har inte den nyttigaste kosten, men jag har landat i att vara nöjd över det jag får i mig. Alla mina värden är ändå jättebra.

• Lilant
    Juney skrev 2021-03-08 11:13:10 följande:

Håller på o bli knäpp på mitt illamående.. kräks inte så farligt, men att må Konstant dåligt tär på en.. är snart i v.16..

Äter frukt (kiwi, melon, Ingrid Marie äpplen, jordgubbar), smoothies, minimorötter, nesquick med mjölk, knäckebröd, kexchoklad, juice/fruktdryck/festisar, cola, godis/tuggummi med pepparmint, kall potatis, kall pasta, grönsaker över lag, säkert nått mer.. men typ endast kall och icke tillagad mat.. och jag låter det ta tid, ibland är det tre makaroner - paus. Tre makaroner - paus typ :I

Får i mig lagad mat på kvällen (måste lägga mig direkt efter annars kräks jag upp allt igen).

Postafen hjälpte mig i början. Kan inte äta kex, salta pinnar, majskakor etc. Jag har inte den nyttigaste kosten, men jag har landat i att vara nöjd över det jag får i mig. Alla mina värden är ändå jättebra.

Skulle säga att du har det extremt bra om du kan få i dig så många olika saker :) tänk på alla oss som inte får i sig mer än två olika saker... men mitt lidande tar ju inte bort ditt :) förra gången kunde jag knappt äta nått tills vecka 25 nu är jag i vecka 10 å kan iallefall äta köttbullar och dricka vatten men bäst av allt är att jag får hålla mina vitaminer nere :) men mellan vecka 6-8 fick jag i mig Fanta och Saltapinnar och i bland snabbnudlar om jag hade tur, tar du b-vitamin komplex? :) om jag missar mina så får jag lida rejält nästa dag
  • Juney
    Lilant skrev 2021-03-08 11:28:02 följande:

Skulle säga att du har det extremt bra om du kan få i dig så många olika saker :) tänk på alla oss som inte får i sig mer än två olika saker... men mitt lidande tar ju inte bort ditt :) förra gången kunde jag knappt äta nått tills vecka 25 nu är jag i vecka 10 å kan iallefall äta köttbullar och dricka vatten men bäst av allt är att jag får hålla mina vitaminer nere :) men mellan vecka 6-8 fick jag i mig Fanta och Saltapinnar och i bland snabbnudlar om jag hade tur, tar du b-vitamin komplex? :) om jag missar mina så får jag lida rejält nästa dag

Gud vilken gammal kommentar, "finns alltid de som har det värre". Ja självklart! Det är jättesynd om dig! Förlåt att jag kom med lite förslag..

Du vet inget hur jag mår eller hur mycket jag får i mig. Jag har radat det jag lyckats få i mig under 15v. Om det är en gurkskiva eller en äppelklyfta om dagen vet du inget om.
Svar på tråden Illamående, vad funkar/funkade för er?