• CamillaLeino

Vaknar och skriker

Igår vaknade min son på snart 5 månader skrikandes flera gånger. 
    Två gånger på dagen när han låg ute i vagnen och flera gånger på kvällen när vi hade lagt oss för natten. Har hänt nån enstaka gång tidigare också men inte som igår. Det verkar inte som han är helt vaken heller då han alltid har ögonen fast och lugnar sig snabbt och somnar om/sover vidare efter jag tagit upp och tröstat han. 

Någon som vet vad kan det bero på? Vi samsover på nätterna och har gjort sen dag ett om det har någon betydelse. 

• Svar på tråden Vaknar och skriker
  • Maymom

Kan vara att han vaknar och inser att du inte är där, eller att omgivningen ändrats, tex vagnen har stannat eller om barnet somnar i famnen och sen läggs ner.

Kan vara nattskräck.

Kan vara tänder.

Kan vara en fas i utvecklingen med mer oro, fem månader är väl vid ett språng. Har för mig att min sov som sämst då(han sov hela natten, 11 timmar, fram till han var typ 4 månader sen ändrades det.)

Svårt att säga, vid fem månader har de ju inte kvar det universella babyspråket heller så då är det ju svårare att tolka de olika lätena.

Du får bara fortsätta trösta och finnas där. :)

• Lilant

Mardrömmar:) dock så är dom inte så farliga då en 5 månaders inte varit med om så mycket så jag brukar tro att drömmarna handlar om att maten är slut eller att mamma/pappa lägger ner än :) det andra alternativet är fast det brukar hända mellan 7-10 månader att barnet kommer på att det kan bli övergiven, men då vaknar dom betydligt mer gånger om natten typ 10 för att se vart ni är :)

• Maymom
    Lilant skrev 2021-03-11 07:49:36 följande:

Mardrömmar:) dock så är dom inte så farliga då en 5 månaders inte varit med om så mycket så jag brukar tro att drömmarna handlar om att maten är slut eller att mamma/pappa lägger ner än :) det andra alternativet är fast det brukar hända mellan 7-10 månader att barnet kommer på att det kan bli övergiven, men då vaknar dom betydligt mer gånger om natten typ 10 för att se vart ni är :)

Åh det har min börjat med, räcker oftast att han ser mig så somnar han om(9 mån)

Igår tittade han efter mig och la sig sedan med sin kind ovanpå min, mysigt som tusan men svårt att sova så.. haha. :)
  • Lilant
    Maymom skrev 2021-03-11 12:38:05 följande:

Åh det har min börjat med, räcker oftast att han ser mig så somnar han om(9 mån)

Igår tittade han efter mig och la sig sedan med sin kind ovanpå min, mysigt som tusan men svårt att sova så.. haha. :)

Min 8 månaders dotter vill inte ha närhet så som vanliga barn kramar å pussar å så vidare så vi har det lite svårare med att trösta :( vi får gunga i vagnen å de är det ändå som funkar :) runt 4 månader så vaknade hon och skrek å då vart de bara mardrömmar:) men gud så mysigt om hon skulle lägga kinden emot en men håller med hade varit svårt att sova då haha
  • Maymom
    Lilant skrev 2021-03-11 12:58:00 följande:

Min 8 månaders dotter vill inte ha närhet så som vanliga barn kramar å pussar å så vidare så vi har det lite svårare med att trösta :( vi får gunga i vagnen å de är det ändå som funkar :) runt 4 månader så vaknade hon och skrek å då vart de bara mardrömmar:) men gud så mysigt om hon skulle lägga kinden emot en men håller med hade varit svårt att sova då haha

Ja vi har det ju absolut inte så varje kväll. Blir en del gungande i famnen här också.

Men de där mysiga stunderna sparar man i hjärtat för evigt.:)
Svar på tråden Vaknar och skriker