• Liiis88

Stämmer befruktningsdatum efter ultraljud ?

Vet nån hur exakt befruktningsdatum är efter kub & rutin ultraljud? Har Fått 14 juli som BF på båda ultraljuden, och 16 juli som BF på ett vul i vecka 7.

När man då räknar ut befruktningsdatumet ska de ha skett 21 oktober... hur många dagar kan befruktningsdatumet diffa ? Ja har Ingen koll på äl..!

Kan befruktningen ha skett 26-27 oktober istället? Eller måste de varit tidigare ? Kan inflika att jag fick 2-3 på clearblue redan den 5 november med urin på lunchtid... hade kissat en gång innan så jag hade inte morgonurin när testet togs.

Helst inga gissningar.

Nej inga frågor om Vf ja frågar tack.

• Svar på tråden Stämmer befruktningsdatum efter ultraljud ?
  • Anonym (M)
    Liiis88 skrev 2021-03-12 23:54:01 följande:

Vet nån hur exakt befruktningsdatum är efter kub & rutin ultraljud? Har Fått 14 juli som BF på båda ultraljuden, och 16 juli som BF på ett vul i vecka 7.

När man då räknar ut befruktningsdatumet ska de ha skett 21 oktober... hur många dagar kan befruktningsdatumet diffa ? Ja har Ingen koll på äl..!

Kan befruktningen ha skett 26-27 oktober istället? Eller måste de varit tidigare ? Kan inflika att jag fick 2-3 på clearblue redan den 5 november med urin på lunchtid... hade kissat en gång innan så jag hade inte morgonurin när testet togs.

Helst inga gissningar.

Nej inga frågor om Vf ja frågar tack.

Exakt exakt går inte säga. Jag tog äl tester som visade ett datum. Med alla mått osv fick dom samma dag som jag själv räknat ut. Sa innan att vi får se om det blev rätt men då sa dom att det kan diffa några dagar.

Sen kan endel bli tillbaka massor dagar/1-2 veckor fast det inte stämmer överrens med senaste mens osv. Då oroar man sig för att något är fel.

Mellan 14/16e är ju inga jätteskillnader :)
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2021-03-13 00:06:38 följande:

Exakt exakt går inte säga. Jag tog äl tester som visade ett datum. Med alla mått osv fick dom samma dag som jag själv räknat ut. Sa innan att vi får se om det blev rätt men då sa dom att det kan diffa några dagar.

Sen kan endel bli tillbaka massor dagar/1-2 veckor fast det inte stämmer överrens med senaste mens osv. Då oroar man sig för att något är fel.

Mellan 14/16e är ju inga jätteskillnader :)

Kan tillägga att jag fick gravid 2-3 den dagen jag väntade mensen. Så det bör ju stämma rätt bra med den 21e då
  • Liiis88

Ok tack för svar:) borde ju stämma eftersom alla ul o testet säger samma men ville ändå veta hur många dar de kan diffa Max

• Liiis88
    Anonym (M) skrev 2021-03-13 00:11:47 följande:

Kan tillägga att jag fick gravid 2-3 den dagen jag väntade mensen. Så det bör ju stämma rätt bra med den 21e då

Föresten tog du testet med morgonurin eller senare på dagen? :)
  • Anonym (M)
    Liiis88 skrev 2021-03-13 15:37:13 följande:

Föresten tog du testet med morgonurin eller senare på dagen? :)

Andra kisset på morgonen. Hann inte få testet i brevlådan och kunde inte hålla mig haha
  • Anonym (..)

Undrar också hur många dagar det igentligen kan diffa? Speciellt på tidiga vul borde det inte diffa från befruktningsdatumet mer än 2-3 dar? eller?

• Anonym (myself)

Saken är att ÄL och befruktning ofta sker inte samma dag. Jag vet att mitt ÄL var väldigt tidig den här gången (redan på dag 9 av menscykel mot vanliga 14), så vi fick det till den dag och sedan definitivt inte haft sex på minst 10-12 dagar (åkte på semester med ett barn och 2 katter i samma hotellrum, haha). Men enl. UL blev jag flyttat med 3-4 dagar, så som befruktning har skett 3-4 dagar efter ÄL.

• Liiis88
    Anonym (myself) skrev 2021-03-19 07:56:20 följande:

Saken är att ÄL och befruktning ofta sker inte samma dag. Jag vet att mitt ÄL var väldigt tidig den här gången (redan på dag 9 av menscykel mot vanliga 14), så vi fick det till den dag och sedan definitivt inte haft sex på minst 10-12 dagar (åkte på semester med ett barn och 2 katter i samma hotellrum, haha). Men enl. UL blev jag flyttat med 3-4 dagar, så som befruktning har skett 3-4 dagar efter ÄL.

Du menar att ni hade sex vid äl dag 9 & sen inget efter, men enligt ul blev du befruktad 3-4 dagar senare? om jag förstod rätt.
  • Anonym (myself)
    Liiis88 skrev 2021-03-19 08:11:42 följande:
    Du menar att ni hade sex vid äl dag 9 & sen inget efter, men enligt ul blev du befruktad 3-4 dagar senare? om jag förstod rätt.
    Precis så
  • Anonym (ÄL)

Tycker sånt är jättesvårt just med ÄL. Har fortfarande inte fattat när man har själva ägglossningen även om jag har försökt pricka ÄL och fått glad gubbe på CB test. Det är kanske inte vad du undrar över men jag har försökt o förstå processen själv.

• Liiis88
    Anonym (ÄL) skrev 2021-03-21 17:25:58 följande:

Tycker sånt är jättesvårt just med ÄL. Har fortfarande inte fattat när man har själva ägglossningen även om jag har försökt pricka ÄL och fått glad gubbe på CB test. Det är kanske inte vad du undrar över men jag har försökt o förstå processen själv.

Som jag förstått det så har du ägglossning 24 timmar efter du får positivt på ägglossningstest, o befruktningen sker samtidigt Som ägglossning. man brukar ha ägglossning 10-14 dagar innan nästa mens
  • Sockerikaffet
    Anonym (myself) skrev 2021-03-19 07:56:20 följande:

Fast då är det mer troligt att det är dateringen vid ul som är lite fel eller att ägget lossade senare än du tror. Ägget lever inte länge efter att det lossar så jag skulle säga att jo, ägglossning och befruktning sker visst på samma dag, iaf inom en period på ca 12 timmar.
  • Liiis88

Håller med, eller att spermierna levt i 4 dagar tills hon fått ägglossning & därför är ul dateringen 4 dar senare än hennes beräknade äl ul idag diffar väl inte så mycket. Förr var det väl 1-2 veckor, nu är det väl bara någon dag det diffar beroende på vilken vecka man gör ul i.

Svar på tråden Stämmer befruktningsdatum efter ultraljud ?