jib skrev 2021-03-21 20:34:14 följande:
Så om jag skriver mej på annan adress så kan frugan få bostadsbidrag och jag kan flytta till egen lägenhet och slipper betala halva hyran alltså? Är det verkligen så lätt? Under tiden vi har betänketid?
Jag blir ju bra snurrig då vissa säger en sak och andra en annan sak...
Ringer jag en jurist vill dom ju att vi ska sitta i videomöte och skriva bodelningsavtal för en ringa summa av ca 5-6000...
Vi har ju inga tillgångar, bilar , hus , sparande osv utan jag vill bara kunna flytta ut utan att bli ruinerad under betänketid
Vi gjorde aldrig något bodelningsavtal trots att vi hade hus (och barn). Vi bara kom överens att han får bilen, jag fick sparkontot. Och sedan hjälpte vår bankman med att jag köpte ut honom från huset. Hon bestämde t.o.m. hur mycket, efter att ha kollat någon statistik om vad huset skulle vara värt just då. Ingen advokat, inga extra-kostnader.
Det låter inte som om ni behöver göra en officiell bodelning, men om du vill ha det för ordningens skull, kan du säkert läsa på hur man gör, printa ut en blankett och ni fyller i och skriver på.
Annars är det väl schysst om hon har tre månader eller så på sig, tills du flyttar ut och då inte längre betalar till den lägenheten. Mer än så behövs ju inte. Då får du bara kolla hur det är med hyreskontraktet, dvs. om det går att bara en av er drar sig ur och den andra bor kvar.