Inlägg från: drömmaromsmått |Visa alla inlägg
  • drömmaromsmått

Graviditetsdiabetes

Med min fyra fick jag problem med sockret under sista tiden av graviditeten, det upptäcktes på mvc runt v35, minns att labbsköterskan till och med eskorterade mig tillbaka till barnmorskan eftersom jag bara skulle ta prov och sen gå hem direkt, men tyvärr agerade inte bm på det eftersom jag skulle sättas igång runt v37-38 så hon tyckte väl att det var tillräckligt nära förlossningen.

Jag mådde skit sista veckorna, kom till förlossningen och där blev barnmorskan rätt förfärad över att jag gått med så högt socker, så de ändrade anledningen till igångsättningen till diabetesen, annars föder jag barn väldigt snabbt och blir igångsatt därför.

Dottern räknades som LGA dvs stor för veckan och fick problem med sockret, vi fick stanna för kontroller och till slut fick vi åka hem efter ett ok socker, problemet var bara att de tog sista provet efter att hon ätit vilket jag inte reflekterade över då, väl hemma blev hon slö och gick inte väcka, men då förstod jag vad det var som var fel så vi gjorde samma som vi fått göra på bb när hon varit låg i socker så piggade hon på sig men efter det ställde jag klocka och matade på exakta tider i flera dagar för att det inte skulle upprepas.

Nu med femman får jag mer kontroller för att fånga upp det I tid om jag får diabetes igen.

Dumma är att jag aldrig fick diagnosen på papper eftersom bm på mvc aldrig tog tag i det efter att jag lämnat höga värden, så jag fick aldrig uppföljning efter ett år angående mitt blodsocker.

• drömmaromsmått
    Kvinna1989 skrev 2021-03-21 07:34:15 följande:

Men oj, vilken historia... Hur mår barnet idag?

Här i Finland gör man socker testet på alla över 25 år. (Om an har bmi över 30 och är under 25 år så gör man även då)

Hon mår bra, är en frisk och pigg 3åring som väntar spänt på lillasysters ankomst :)

Ska göra glukosbelastning om två veckor när jag är i v28 :)
Svar på tråden Graviditetsdiabetes