Läkemedelsberoende hjälp!!!!
Har din vän varit beroende så länge av starka morfintabletter är nog den enda utvägen ty börja på en substitutionsmottagning. Där får man en medicin som lurar opiatreceptorerna i hjärnan att de är fulla trots att de inte är det. Man blir inte påverkad av medicinen och blir precis som vanligt - dvs frisk. Att sluta med starka opiater är ett rent helvete, inte ens de som för hjälp med nedtrappning genom vården brukar lyckas. Slutar man tvärt får man myrkrypningsr i benen och kan inte sova, man spyr och skiter samtidigt och pendlar mellan att frysa och svettas. De fysiska symptomen brukar försvinna efter ca 2 veckor, men efter dem kommer man känna att precis allt är nattsvart och får den värsta depressionen man kan tänka sig som varar ungefär ett år. Det går inte att sköta varken arbete eller hushåll och inget är kul.
Jag rekommenderar faktiskt LARO-behandling trots att det fått oförkänt dåligt rykte. Buprenorfin räddade mitt liv och idag har jag en jättefin familj, två underbara pojkar, tack vare min medicin.