• Maysan911

Hur får jag honom att förstå?

Vi är förstagångsföräldrar och har en son på 2månader..
    jag helammar och är med sonen större delen av tiden
    jag tycker att pappan inte gör ?rätt? många gånger i hanteringen av sonen och han tar inte emot mina tips..
    som exempel när sonen är trött och man ska försöka lägga honom, istället för att börja vara mjukare i rösen, lugn och vagga honom så pratar han högt och glatt och lägger ner sonen i sängen och förväntar sig att det ska funka..
    och när jag försöker ge tips så slutar han som att lyssna..

ska jag låta honom hållas så att han lär sig själv eller ska jag försöka va tydligare och ?säga till? ordentligare?
    känns på ett sätt som att han vill kompensera för tiden han sitter vid datorn just när man ska lugna ner honom och jag ber om hjälp.. blir så frustrerad 

varje gång jag kommer med tips eller har försökt säga till ifrågasätter han dessutom lite nedlåtande var jag har fått info eller läst diverse grejer, är det från familjeliv eller 1177?

• Svar på tråden Hur får jag honom att förstå?
  • bananmilkshake

Det låter som han är osäker och därför har taggarna utåt när du försöker förklara. Enda sättet är nog att ge honom mer ansvar (låter dumt när det handlar om hans eget barn men många män halkar ju bara med när det gäller föräldraskap). Försök inte lära honom.

• Fjäril kär

Du får helt enkelt backa och låta honom lära sig på samma sätt som du gjorde. För det var väl ingen som talade om huruvida du gjorde rätt eller fel? Du fick klura själv.

Låt honom hitta sina egna lösningar.

Två föräldrar kan hitta olika sätt att göra rätt på.

• syntharen

Jag håller med dom andra, försök låt honom hitta sina egna sätt att ta hand om ert barn. Men samtidigt förstår jag dig, du är säkert mer med ert barn och vet vad som funkar. Det är jättejobbigt att stå bredvid och veta att det kommer ta ännu längre tid för barnet att somna om man gör på det sättet

• Anonym (T)

Lämna honom ifred. Han kommer att hitta sina sätt. Om ett tag ammar du förmodligen inte lika ofta längre och du kan sticka hemifrån lite längre stunder och pappan vara ensam med barnet. Då hittar de sina sätt.

• Anonym (Elin79)

Om man inte gör något som är direkt fel eller farligt så är jag helt  med på att man bör backa och låta den andra föräldern hitta sitt sätt. Det här är en ny situation även för honom.
    Men den som har hand om barnet mest är också den som känner barnet bäst. Så det blir lite moment 22 - du vill gärna hjälpa så att pappan slipper uppfinna hjulet igen (och så att barnet inte behöver skrika 15 min utan anledning) men du vill också att han ska lära sig lösa problemet och ta hand om barnet.

Min man hade rätt stor erfarenhet av småbarn när vi blev föräldrar och hade bra handgrepp rent generellt. Var lugn och sansad, hade tålamod, när den lilla hade ont i magen kunde han gå och bära honom på sin ena arm i 2h - det hade min rygg aldrig pallat. Men när det var tillfällen då jag kände att jag behövde vila eller hinna med att göra annat så gick jag hemifrån (hem till grannfrun och vilade på deras soffa 2h) eller så fick man + barn gå en lång promenad. För finns man i närheten så kommer man antingen gå dit och "hjälpa till" eller så går det 5 min och sen tröttnar ens partner och så sitter man där med barnet i famnen.

Men det är viktigt att partnern får möjlighet att lära sig. För varje gång som han lyckas söva/mata/lugna barnet kommer hans självförtroende att växa!

• Anonym (Z)

Du ska inte säga till honom vad han ska göra, han är vuxen och förälder och jag förstår om han får taggarna utåt om du hela tiden ska tala om för honom vad han ska göra.

Lämna över sonen och gå och gör något annat, gå en promenad, åk och handla, whatever. Så att han får vara ifred med sonen utan att ha dig hängandes över axeln.

• Saralelle

Alla har gett samma råd i tråden, låt honom bygga sin egen relation och lära sig. Jag vill dela min erfarenhet från denna veckan om varför det gynnar dig. Min make skulle lägga vår 6 månaders dotter, vår första också, jag trodde han var helt tokig och från vettet när han för full hals sjöng indierocklåtar! Han resonerade så att hon gillar ju inte att somna eller vara trött så då kan han distrahera henne med en rockkonsert så märker hon inte när hon börjar slumra till. Det funkade! Jag testade själv med mina favoritlåtar och tar knappt 15 min att få henne till sömns. Så våga ta ett steg tillbaka, guldkornen från hans rutiner kan du själv låna. Lycka till i föräldraskapet!

Svar på tråden Hur får jag honom att förstå?