• Prillskan

Svårt bli gravid nr 2

Hej,

Min man och jag har ett barn sedan tidigare som nu är 3 år gammalt. Vi blev gravida väldigt snabbt, redan på andra försöket. Tyvärr var det ett utomkvedshavandeskap och de var tvungna att operera bort ena äggledaren. Försöket därefter tog det sig och allt gick bra. Däremellan har jag gjort en gastric sleeve och tappat 25 kilo i vikt men är stabil i vikten sedan dryga året tillbaka. Nu till problemet: vi lyckas inte bli gravida igen och har försökt ett år drygt. Vi avslutade en fertilitetsutredning inklusive en spolning av äggledaren för 3 månader sedan och allt ser bra ut. Hur länge ska man vänta innan IVF? Känner mig så villrådig! Är det någon annan som haft problem att bli gravida igen med barn 2 och hur länge orkade ni hålla ut innan det tog sig? Börjar bli stressad över att det kommee att skilja så mycket i ålder på barnen. Någon annan som har råd att dela med sig av?

Otroligt tacksam för alla reflektioner.

• Svar på tråden Svårt bli gravid nr 2
  • Pitebo

Jag är ungefär där du är.

Fick ett x och dom tog bort höger äggledare för nio dagar sedan. I dec 2020 hade vi ett ma i vecka 13.

Dottern är nu 3 år och känner lite smått panik, precis som du. Hon kom till med ivf på första försöket, och vi har nio blastocyster kvar i frysen från den omgången. Så nu är ju frågan, ska vi fortsätta hemma, eller göra en insättning på kliniken?

Blev ju iof gravid igen på andra ägglossning efter ma nu, dock ett utomkveds som jag ännu repar mej från. Kanske kan vi följas åt, du och jag?

• hattifnatt12

Har ni pengar till det skulle jag inte tveka med att köra igång med IVF. Ni har försökt i ett år, det har inte funkat. Bättre att ta kontakt med en klinik och få lite sinnesro tänker jag. Hoppas det går vägen för er!

• Prillskan

Vad tråkigt @pitebo att det inte gick hela vägen. Vi kan absolut följas åt i strävan och längtan mot fler barn. Vi har råd med IVF vilket vi såklart är tacksamma för. Varför jag drar mig är mer för den emotionella biten och vad det innebär rent mentalt i vardagen. Hur var det för dig? Är dåligt insatt men det är en del sprutor man behöver ta inför att plocka ut äggen väl vilket också hämmas chansen att bli gravid naturlig väg under tiden?

Tack för feedback @hattifnatt12, visst är det emotiellt redan nu så av den anledningen ska vi ju inte vänta ännu mer.

Svar på tråden Svårt bli gravid nr 2